Telefooncirkels zijn bedoeld voor mensen die niet dagelijks contact hebben. Verwacht wordt dat ze in een behoefte voorzien.
Telefooncirkels zijn bedoeld voor mensen die niet dagelijks contact hebben. Verwacht wordt dat ze in een behoefte voorzien. Pixabay

Telefooncirkels van start in Leersum

7 november 2019 om 11:08 Maatschappelijk

LEERSUM In samenwerking met Dorpsnetwerk Leersum is Humanitas bezig met het opzetten van telefooncirkels in Leersum. Deze zijn bedoeld voor mensen die graag even dagelijks contact met anderen hebben, om er zo zeker van te zijn, dat iemand actie onderneemt als zij de telefoon bij herhaling niet beantwoorden. Vaak gaat het hierbij om alleenwonende, soms chronisch zieke mensen, die moeilijk de deur uit komen en weinig contacten hebben.

Edith Hazelzet

In het verleden kende Leersum al telefooncirkels, maar deze lijken inmiddels weer verdwenen. Dorpsnetwerk Leersum is blij met het initiatief van vrijwilligersorganisatie Humanitas, om onder hun regie de cirkels nieuw leven in te blazen. ,,In Zeist coördineren we ook meerdere telefooncirkels en we merken dat het de deelnemers een gevoel van sociale veiligheid biedt, wanneer dagelijks contact met anderen niet vanzelfsprekend is. Er is contact van mens tot mens, gewoon om even te horen of alles in orde is", vertelt Selma Meijer, algemeen coördinator van de afdeling Heuvelrug bij Humanitas.

WERKWIJZE Een telefooncirkel is een dagelijks belrondje in een vaste belvolgorde tussen maximaal acht alleenwonende mensen. Een vaste vrijwilliger van Humanitas start en eindigt de cirkel elke ochtend. ,,Rond half negen wordt de eerste van de lijst gebeld. Deze belt de volgende, enzovoort, totdat de achtste is gebeld, die als laatste de Humanitasvrijwilliger belt. Dan is de cirkel rond en weet je dat het met iedereen goed gaat," licht Meijer toe.

Het belrondje duurt maximaal een half uur; om negen uur moet de vrijwilliger gebeld zijn. ,,Wanneer een deelnemer na een aantal keren bellen niet aan de lijn komt, dan wordt de vrijwilliger gebeld die op zijn of haar beurt contact opneemt met een 'sleutelpersoon'. Dit zijn personen met sleutels van wie de gegevens bij Humanitas bekend zijn. Denk aan familie die in de omgeving woont, of buren."

In Zeist is gebleken dat de telefooncirkels uit kunnen groeien tot verdergaande sociale contacten. In Leersum zullen deelnemers worden uitgenodigd om - indien zij daaraan behoefte hebben - af en toe bij elkaar komen voor een ontmoeting. In Driebergen worden eveneens telefooncirkels opgestart. Meijer benadrukt dat deelnemers ook in de andere Heuvelrugdorpen mogen wonen: ,,We hebben van de gemeente een kleine subsidie gekregen met de bedoeling om dit waar dan ook op de hele Heuvelrug op te zetten. Hiervoor zoeken we nog coördinatoren en vrijwilligers in de regio."

PROMOTIE Ron Tichelaar, voorzitter van Dorpsnetwerk Leersum, dacht mee over de totstandkoming van de telefooncirkels in Leersum: ,,Wij komen door de activiteiten van het Dorpsnetwerk vaak in contact met ouderen. Ook met alleenstaande, soms eenzame ouderen. Wij denken dat de telefooncirkels zeker in een behoefte zullen voorzien, en we promoten ze dan ook van harte bij alle partijen in het dorp waarmee we samenwerken."

Folders over de telefooncirkels zijn te vinden in de bibliotheek van Leersum. ,,Neem ruim en verspreid ze in je netwerk onder mensen, van wie je denkt dat ze er iets aan kunnen hebben. Denk hierbij breder dan alleen aan ouderen", nodigt Tichelaar uit.

AANMELDEN Wie zich aan wil melden, als deelnemer of vrijwilliger, of wie meer informatie wenst over de telefooncirkels, kan contact opnemen met Humanitas, afdeling Heuvelrug via 06 - 35 122 389 of via heuvelrug@humanitas.nl. Na aanmelding komt de coördinator thuis voor een kennismaking en uitleg.

Deelname aan een telefooncirkel is niet aan leeftijd gebonden en is gratis. Alleen de gesprekskosten zijn voor eigen rekening.

advertentie
advertentie