Afbeelding
Foto door RODNAE Productions via Pexels

3 tips voor een kick-start van je gloednieuwe startup

14 november 2022 om 12:50 Partnercontent

Ben je onlangs naar de kamer van koophandel gegaan voor het aanvragen van je eigen bedrijf? Gefeliciteerd met het zetten van deze eerste stap! In deze spannende tijd is het essentieel dat je bedrijf gelijk goed voor de dag komt. Alhoewel ondernemers het liefst gelijk aan de slag gaan met hun hoofdactiviteiten, is het belangrijk om ook bij andere activiteiten stil te staan. We bespreken in dit artikel 3 tips die een ondernemer niet moet vergeten bij de opstartfase van je bedrijf. 

Tip 1: Bepaal je doelgroep

Het is allereerst van essentieel belang dat je weet aan wie je je product of dienst gaat verkopen. Zonder een bepaalde doelgroep heb je geen focus voor ogen, wat ertoe kan leiden dat je bedrijf niet succesvol wordt. Breng dus in kaart wat je doelgroep is. Wie help je specifiek met je dienst of product? Welk probleem heeft jouw doelgroep? Als je eenmaal je doelgroep hebt bepaald, is het uitermate belangrijk dat je de doelgroep ook daadwerkelijk leert kennen. Als je weet wat er bij jouw doelgroep speelt, kan je daar beter op in spelen en ontstaan er kansen voor jouw startup.

Tip 2: Werk aan je branding

Door de toenemende digitalisering krijgen consumenten dusdanig veel informatie binnen dat het voor een startup steeds moeilijker wordt om zich te onderscheiden van concurrenten. De kans is groot dat jouw product of dienst in enige vorm lijkt op het product of dienst van concurrenten. Het is daarom cruciaal als startup om je te onderscheiden door middel van je branding. Uiteraard begin je met een merknaam bedenken, maar wordt deze merknaam ook op elk relevant sociale mediakanalen ingezet? Ditzelfde geldt ook voor de kleuren, afbeeldingen, lettertypes en de toonzetting van je brand; zorg voor een uniforme wijze. Op deze manier wordt je merk beter onthouden en kan je je echt onderscheiden tegenover concurrenten. 

Tip 3: Denk aan je stakeholders

Zonder stakeholders heb je waarschijnlijk geen goedlopend bedrijf. Typische stakeholders binnen een bedrijf zijn werknemers, investeerders en leveranciers. Dit zijn dan ook essentiële contactpersonen die je als startup gegarandeerd nodig gaat hebben. Breng dus in kaart wie je interne en externe stakeholders zijn. Plan regelmatig contactmomenten in om de samenwerking te bevorderen. Door de digitalisering wordt dit makkelijker gemaakt. Zo kan een (half)jaarlijkse online alv mogelijkheid bieden aangezien dit reistijd wegneemt bij alle stakeholders. Maar ook kleinere contactmomenten zijn belangrijk. Bestaat een leverancier een x aantal jaar? Stuur een bloemetje op. Dit bevordert ook de branding van je startup.

advertentie
advertentie