Afbeelding
Foto: Pixabay

De laatste trends op het gebied van marketing

16 februari 2024 om 14:27 Partnercontent

De zakelijke wereld is continu in beweging en iedere nieuwe ontwikkeling vereist flexibiliteit van ondernemers. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste trends om relevant te kunnen blijven. Marketing gaat namelijk niet meer over producten en/of diensten, ook strategieën zijn onmisbaar. Daarom delen we in deze blog een aantal actuele trends in de wereld van marketing, zodat jouw bedrijf hier goed op kan inspelen.

Duurzaam ondernemen

Duurzaamheid is eigenlijk geen trend meer, maar een onmisbaar onderdeel binnen veel bedrijfsstrategieën. Vanuit ethisch perspectief, maar ook het perspectief van merkreputatie en klantenbinding, is dit cruciaal. Naast dat je hiermee natuurlijk een positieve impact achterlaat op het milieu, maak je hiermee ook een goede indruk bij je klanten. Je kunt je bedrijf verduurzamen op verschillende manieren. Denk hierbij natuurlijk aan het scheiden van afval en het verminderen van plastic op kantoor. Maar ook zijn er verschillende duurzame praktijken die je binnen je bedrijf kunt implementeren. Maak je product een tikje duurzamer door gebruik te maken van recyclebare materialen. En geef duurzame relatiegeschenken cadeau, zo kun je tote bags bedrukken en aan je klanten en/of zakelijke relaties geven. Consumenten hechten veel waarde aan bedrijven die zich inzetten voor de maatschappij en rekening houden met het milieu. Naast dat het dus eigenlijk een morele verplichting is, is het ook een manier om je klantenbestand op te bouwen en klanten te behouden.

Inhoudelijke marketing

Bij inhoudelijke marketing maak en deel je relevante en boeiende content waarmee je de aandacht van je doelgroep kunt trekken. Hoewel traditionele reclame zeker effectief is, wil je je als bedrijf blijven ontwikkelen en je doelgroep blijven verrassen. Het idee achter reclame is vaak dat je hiermee je product of dienst kunt promoten en verkopen. Echter is het opbouwen van vertrouwen bij je doelgroep nog belangrijker. Door nuttige informatie te geven en alle vragen te beantwoorden die (potentiële) klanten hebben, kun je je binnen de markt positioneren als waardevolle en bovendien betrouwbare bron. Je kunt dit zelfs combineren met het cadeau geven van relatiegeschenken van Maxilia, om een interactie te creëren die de klant niet snel vergeet. Naast dat het dus een blijvende indruk achterlaat, vergroot je hiermee ook de loyaliteit naar jouw merk onder je doelgroep. Door echte waarde toe te voegen aan je interacties met je doelgroep, wordt jouw merk steeds interessanter. Je legt een sterke basis voor langdurige relaties en daardoor je eigen succes.

Visuele storytelling

Ook is visuele storytelling een bijzondere en nieuwe manier om je merk te promoten. Mensen worden snel naar visuele elementen toegetrokken, dus het is slim om op deze psychologie in te spelen. Daarnaast zijn er verschillende social media platforms waar je goed gebruik van kunt maken. Denk aan Instagram waarop het hele platform draait om foto’s en visuals, en TikTok waar je alleen maar korte video’s kunt bekijken. Als merk kun je deze platforms inzetten om via video’s, foto’s en infographics het verhaal achter je merk te vertellen en een band met je doelgroep op te bouwen. Door een interessante visuele identiteit te ontwikkelen, kun je je als bedrijf onderscheiden van andere bedrijven en een blijvende indruk achterlaten bij je doelgroep. 

advertentie
advertentie