Afbeelding
Foto: Shutterstock

Zoekmachine optimalisatie helpt online kansen te benutten

27 mei 2022 om 06:36 Partnercontent

Online marketing is een steeds belangrijker onderdeel geworden van de strategie van organisaties. Het internet biedt bedrijven steeds meer kansen, daar het percentage consumenten wat aankopen online doet nog altijd stijgt. Daarnaast bereiken bedrijven via het internet niet alleen potentiële klanten in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in België. Een online marketing bureau helpt bedrijven het maximale uit deze kansen te halen. Zelf aan de slag gaan met online marketing is vaak niet eenvoudig, daar dit uit diverse componenten bestaat. Denk aan het verschil tussen het regelmatig plaatsen van berichten op sociale media en het verbeteren van posities in de zoekmachine. Als organisatie kan men zich niet met ieder van deze componenten bezighouden.

Nut en noodzaak van een zoekmachine optimalisatie bureau 

Voor bedrijven is het inschakelen van de hulp van een zoekmachine optimalisatie bureau niet alleen nuttig, maar soms zelfs noodzakelijk. Dat laatste heeft verschillende redenen. Zou men zoekmachine optimalisatie op de verkeerde wijze aanpakken, bijvoorbeeld door te investeren in verwijzingen op kwalitatief zeer matige websites, dan zullen websites eerder dalen in de zoekresultaten dan stijgen. Daar komt bij dat een zoekmachine optimalisatie bureau een netwerk van websitehouders om zich heen heeft, die dergelijke verwijzingen op pagina’s op kunnen nemen. Zelf zo’n netwerk opbouwen als bedrijf kost ontzettend veel tijd.

SEO bestaat uit verschillende componenten 

Het opbouwen van een linkprofiel, het netwerk van verwijzingen vanaf externe websites, is slechts een van de componenten van zoekmachine optimalisatie. Iets wat vaak wordt afgekort tot SEO door specialisten in online marketing. Naast het belang van een goed linkprofiel, is het zaak om regelmatig nieuwe content aan een website toe te voegen. Deze content zou gebaseerd moeten zijn op de uitkomsten van een zoekwoordenonderzoek wat men vooraf uitvoert. Zo’n zoekwoordenonderzoek is erop gericht te achterhalen, welke zoekwoorden potentiële klanten gebruiken. Een derde pilaar van zoekmachine optimalisatie is de techniek achter een website. Belangrijk bij websites is dat deze snel geladen worden; het vergroot het gebruiksgemak van een bezoeker. Verschillende technische componenten hebben invloed op de laadsnelheid.

Optimaliseren van de content op een website

De content op een website moet bezoekers aanspreken; het moet de bezoeker aanzetten tot het uitvoeren van een handeling. Denk bijvoorbeeld aan het aanvragen van een offerte of het direct afnemen van een product of dienst. Zoals reeds genoemd zouden bedrijven standaard moeten beginnen met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek, om vast te stellen welke onderwerpen relevant zijn. Er zijn verschillende tools die door zoekmachine optimalisatie specialisten worden gebruikt om deze zoekwoorden vast te stellen. Hierbij kijkt men onder meer naar het zoekvolume van zo’n zoekwoord en de moeilijkheidsgraad die hieraan gekoppeld zit. Men zoekt logischerwijs naar het laaghangende fruit: de zoekwoorden met een hoog volume en een lage complexiteit. 

advertentie
advertentie