Ingezonden brief: 'Het gaat om de reiziger'

11 februari 2014 om 00:00 Nieuws

'Driebergen verliest intercitystatus', meldt Nieuwsblad De Kaap/Stichtse Courant. Het alternatief wordt 'elke tien minuten een stoptrein tussen Utrecht en Arnhem'.

Om te beginnen een testvraag: hoeveel doorgaande stoptreinen rijden er nu tussen Utrecht en Arnhem? Het goede antwoord is: geen. Als je van Driebergen-Zeist naar bijvoorbeeld Oosterbeek wilt, moet je één keer overstappen. Het kan nog gekker: vanuit Maarn moet je al sinds jaren eerst richting Utrecht en met twee keer overstappen raak je in het exotische Oosterbeek.

Dus hoe serieus moeten we die zes stoptreinen per uur tussen Utrecht en Arnhem nemen? Helemaal niet. Het bewijs daarvoor is niet moeilijk te vinden. In de plannen voor station Driebergen-Zeist staat een keerspoor. Een deel van de stoptreinen uit Utrecht gaat dus niet verder dan Driebergen-Zeist en rijdt helemaal niet door richting Arnhem.

Als er onvoldoende reizigers zijn voor de intercitystop twee keer per uur, dan zouden er wel reizigers zijn voor zes keer per uur een stoptrein Utrecht-Arnhem die nu helemaal niet rijdt? Wat is dit voor logica?

Het traject Utrecht-Arnhem kan helemaal geen zes stoptreinen extra per uur hebben. Een (groot) deel van het traject is twee sporen en door de verbreding van snelweg A12 is bij Maarn geen plek meer voor extra sporen. Dus hoe kan het dan dat op dezelfde infrastructuur opeens zes stoptreinen per uur extra komen? Dat kan niet.

Wat zou er dan bedoeld zijn met zes stoptreinen? Ik denk als volgt: Er rijden nu twee en in de spits vier stoptreinen van Utrecht naar Rhenen of Veenendaal. Die tellen we mee. En we voegen twee keer per uur een stoptrein vanaf Driebergen-Zeist richting Utrecht toe. Dan zitten we op de spits inderdaad op 6 stoptreinen. In abstracte termen 'tussen Utrecht en Arnhem', maar dat is wat anders dan goede reizigersverbindingen.

Het lijkt mij duidelijk wat de belangen van ProRail en NS zijn: ongestoord extra goederentreinen laten rijden richting Duitsland (komt goed uit want het spoor in Duitsland krijgt ook meer capaciteit), NS houdt meer van lekker hard doorrijden dan reizigers van dienst zijn.

Als ik de gemeente was, zou ik de medewerking opzeggen aan het stationsplan, met uitzondering van noodzakelijke aanpassingen: tunnel onder het spoor op de weg Driebergen-Zeist, opknapbeurt voor het station, parkeervoorzieningen. De overige aanpassingen zijn niet in het belang van de reiziger. Onze gemeente hoeft zich niet uit te sloven en veel geld uit te geven ten behoeve van doorgaand goederenverkeer en niet stoppende intercitytreinen. En als de gemeente niet meer terug kan: leg contractueel vast welke verbindingen NS de reiziger gaat bieden.

Jan Mulder, Maarn

advertentie
advertentie