Enorme run op voetbalplaatjes

12 maart 2009 om 00:00 Nieuws

En het bleken niet alleen de kinderen die fanatiek hadden gespaard. Vaders en moeders en zelfs opa’s en oma’s kwamen op de ruilmiddag af. ,,Ik heb ook vroeger in mijn jonge jaren bij andere acties plaatjes gespaard. En ook deze keer kon ik het niet laten er aan mee te doen,’’ was de verklaring van één van die senioren. Maar toch waren de kinderen in de meerderheid.

Niemand hoeft teleurgesteld naar huis LEERSUM - De actie met 270 voetbalplaatjes van de Nederlandse Eredivisie van Albert Hein is een succes geworden. Dat was algemeen bekend. Het initiatief van voetbalvereniging H.D.S. en de supermarkt om vorige week woensdag 4 maart een ruilmiddag te organiseren lokte velen naar de kantine van H.D.S. aan de Wildbaan. Niemand hoefde teleurgesteld naar huis, want er was een enorme voorraad ruilmateriaal.

door Jan Meijer

Bij binnenkomst was er meteen een verrassing. Naar aanleiding van een enquête had Albert Heijn drie extra spelersplaatjes gedrukt en deze kregen de liefhebbers gratis aangeboden. De organisatie had het slim aangepakt. Keurig per voetbalclub en op nummervolgorde lagen de 270 plaatjes op een lange rij tafels uitgestald. Het was de bedoeling dat degenen die wilden ruilen evenveel plaatjes in een bak gooiden als dat zij in ruil daarvoor wilden meenemen. Dat systeem werkte goed, zij het dat de mensen achter de tafels de onmogelijke taak hadden om de inhoud van de bakken even snel weer te sorteren en op de juiste plaats weer terug te brengen. Maar ook dat mocht de pret niet drukken. Vol overgave werden deze klus ter hand genomen.

Iedereen was gewapend met zijn dubbelen en lijsten van plaatjes die ontbraken, maar ook de verzamelboeken met de lege plekken erin, werden meegenomen. Zodra er dan weer een lege plek kon worden gevuld, werd dat meteen ter plekke gedaan. Toch werd er ook gericht gespaard. ,,Ik wil alleen maar Ajax en Feyenoord, dat zijn de beste clubs, de anderen interesseren me niks,’’ legde één van de fanatiekelingen uit. En daar moesten de PSV’ers en AZ-supporters maar bij neerleggen.

Toen de ruilactie ongeveer een uur op gang was, bleek er iets bijzonders aan de hand: de plaatjes met emblemen waren op. Het bleek dat die ‘glimmers’ wel heel erg in trek waren. Op het waarom antwoordde één van de kinderen: ,,Die ga ik op mijn kamer ergens apart opplakken.’’ Gelukkig waren er velen die het restant van hun dubbele plaatjes achterlieten, zodra het doel was bereikt. Er was zelf iemand die als een sinterklaas een tas met honderden plaatjes onder de kinderen verdeelde. De verwonderde blikken die zeiden: ‘hoe komt die meneer aan zoveel plaatjes’ veranderden al snel in een uitdrukking die aangaf dat dit extraatje werd gewaardeerd.

Naarmate de middag vorderde werd het wel wat minder druk. De albums waren vol en de nummers op de mancolijsten waren allemaal doorgestreept. Men kon tevreden naar huis. Kortom deze actie van AH en H.D.S. was een schot in de roos: alle verzamelboeken zijn vol.

advertentie
advertentie