Fotografie en hoeden samen in Twee Marken

11 september 2008 om 00:00 Nieuws

Zowel Jom Erlings als Melody Reyneveld laat zich inspireren door de omgeving. ,,Onbewust neem je veel op”, aldus Reyneveld. ,,Ik zie materialen en bedenk wat ik er mee zou kunnen maken.” Erlings noemt zichzelf een ‘straatfotograaf’: ,,Wat ik zie en wat mij boeit fotografeer ik. Ik ensceneer, bewerk of knip niets. Het komt zo uit mijn fototoestel.”

MAARN - In De Twee Marken zijn sinds een paar dagen de foto’s van Jom Erlings en hoeden van Melody Reyneveld te bezichtigen. Moeder en dochter exposeerden vier jaar geleden ook in Maarn, maar stellen nu totaal ander werk ten toon.

door Monique José Timmermans

Kenmerkend voor de twee series foto’s waarmee Erlings nu exposeert zijn de ‘gaten’. Deze gaten brengen een opvallende lichtval teweeg in het beeld. De serie met ramen betreft vooral Franse kerkjes en kloosters. ,,Het fascineerde me, ik heb datgene vastgelegd dat over een paar jaar wellicht weg is. Die gebouwtjes staan vaak op instorten. De sfeer toont waar het afgebeelde raam is.” De andere serie foto’s is gemaakt in de mooiste ‘église monulite’, van Frankrijk, een kerkgebouw uitgehouwen in krijtsteen.

Jom Erlings is min of meer het fotografievak ingerold. ,,Altijd was ik creatief, maar schilderen en tekenen waren te tijdrovend. Tot nu toe waren het vooral mensen die ik fotografeerde, ontmoetingen tijdens reizen.”

Hoeden

Creativiteit heeft Melody Reyneveld dus niet van een vreemde. ,,Van elke hoed probeer ik een kunstwerkje te maken, mijn stijl omschrijf ik als klassiek met een eigentijds accent. De hoeden geef ik net een andere uitstraling door het niet alleen gebruiken van vilt (winterhoeden) en sisal (zomerhoeden), maar ook andere materialen zoals koperdraad of leisteen.” Reyneveld verkoopt de hoeden vanuit haar atelier in Den Haag, maar komt ook bij mensen thuis om een opdracht door te spreken. ,,Het leukst is als mensen kleding voor een gelegenheid hebben, waarbij nog een hoed ontworpen moet worden.”

Het hoedenvak heeft Reyneveld geleerd aan de Kunstacademie en tijdens een stage in Toronto. Komende week staat Reyneveld in het kader van Prinsjesdag in de Libelle. ,,Helaas nog geen kamerleden met een hoed van mij in de Ridderzaal.”

advertentie
advertentie