Wantrouwen rondom geskimde automaat

14 februari 2013 om 00:00 Nieuws

MAARN - Rondom de pinautomaten aan de Raadhuislaan aarzelt menigeen om te gaan pinnen. De verhalen over geskimde geldautomaten laaien weer op. Er wordt gewaarschuwd voor door de automaat ingeslikte bankpasjes. Een oudere dame vraagt voor de zekerheid aan degene die voor haar heeft gepind of het apparaat functioneert. Zij geeft aan soms aanleiding te hebben om daaraan te twijfelen.

door Monique José Timmermans

Bij navraag blijkt het onterecht. Er lijkt geen reden meer om de geldautomaat nu te wantrouwen. ING bevestigt dat de Maarnse geldautomaat is geskimd, maar doet geen uitspraak over wanneer dat was. ,,We grijpen gelijk in als we fraude constateren. Als bank hebben wij vaak nog eerder in de gaten dat er geskimd is dan de mensen zelf. Onmiddellijk worden dan alle bankpassen geblokkeerd, die in een bepaalde periode zijn gebruikt bij de betreffende pinautomaat.”

En dat overkwam ook inwoners van Maarn anderhalve maand geleden. Eén van hen vertelt: ,,Bij Albert Heijn kon ik niet pinnen omdat mijn pas geblokkeerd was. Bij het ING filiaal in Doorn hoefde ik nauwelijks wat te zeggen, ik was de zoveelste uit Maarn al die daar kwam met een geblokkeerde pas. Reden voor het blokkeren was de geskimde ING-geldautomaat aan de Raadhuislaan.”

De getroffen klanten - dat kunnen ook klanten zijn van andere banken- krijgen automatisch een nieuwe pas thuisgestuurd. En eventuele onterechte afschrijvingen worden vergoed. ,,De fraudeurs gaan zo slim te werk dat een klant - en zelfs wij - aan het apparaat niet kunnen zien of er mee gerommeld is. De fraude blijkt dus pas als de fraudeurs bedragen van andermans rekening afschrijven. Het is een maatschappelijk probleem en banken trekken gezamenlijk op bij de bestrijding. De klant moet immers met een veilig gevoel kunnen pinnen”, onderbouwt de ING de werkwijze van de banken. Zij herkennen de gevoelens die juist onder de bewoners van dorpen ontstaan nadat er gefraudeerd is.

,,Het is altijd verstandig alert te zijn op vreemde afschrijvingen, zeker uit het buitenland, en deze te melden bij de eigen bank”, meent de woordvoerder tenslotte. De banken doen gezamenlijk aangifte bij fraude.

advertentie
advertentie