Compliment voor Readshop, Shoeby en Van Kesteren Doorn

13 december 2011 om 00:00 Nieuws

DOORN - Het Platform voor Mensen met een Functiebeperking heeft afgelopen donderdag complimenten uitgereikt aan de meest toegankelijke winkels van Doorn. Shoeby Doorn, Foto Van Kesteren Doorn en The Readshop Doorn vielen in de prijzen.

Wilma Hielema van het PMF licht toe: ,,Het lijkt zo gewoon om boodschappen te doen en te kunnen winkelen in het eigen dorp. Maar door de beperkte toegankelijkheid is dit voor veel mensen met een functiebeperking een dagelijks terugkerend probleem. En dat hoeft niet. De winkels die vandaag een compliment ontvangen bewijzen dat. Het PMF wil met de uitreiking van de complimenten haar erkentelijkheid tonen aan deze winkeliers voor hun inzet bij het bereikbaar en toegankelijk maken van hun winkel en assortiment voor iedereen.'' Gelukkig zijn er in Doorn meer winkels die toegankelijk zijn, maar deze drie zijn voorgedragen door vaste klanten met een functiebeperking die de toegankelijkheid én behulpzaamheid van de Shoeby, The Readshop en Foto van Kesteren als heel goed ervaren. Wilma Hielema benadrukt dat niet alleen de klanten met een functiebeperking wel varen bij toegankelijke winkels, maar dat ook de winkeliers zelf er profijt van hebben. ,,15% van de bevolking heeft een beperking en deze mensen besteden net zoveel geld als andere klanten. Daar komt bij dat ze meer geneigd zijn terug te keren naar dezelfde plaats als de dienstverlening en de winkel voldoen."

Het PMF kiest voor uitreiking van de complimenten in de drukke decembermaand omdat juist nu in veel winkels de paden zijn volgestouwd, terwijl buiten de uitstallingen en fietsen er voor zorgen dat mensen met een functiebeperking geen sinterklaas- of kerstinkopen kunnen doen. ,,Dat kan toch niet de bedoeling zijn?''

Martin van der Kolk van Shoeby Fashion Doorn neemt trots het compliment in ontvangst dat uitgereikt wordt door Nel Köhler, vaste klant met een functiebeperking. Nel prijst de goede toegankelijkheid waardoor ze met haar elektrische rolstoel en hulphond tussen de kledingrekken en tafels kan manoeuvreren en overal bij kan. Ook wijst ze op de opmerkelijke behulpzaamheid van het personeel bij Shoeby. De gastvrijheid van Shoeby werd onmiddellijk duidelijk door de koffie die door Martin voor het gehele gezelschap werd geserveerd.

Nel Köhler reikte ook een compliment uit aan Diderik van Kesteren van Foto van Kesteren. In deze winkel is met de verbouwing vorig jaar zeer bewust rekening gehouden met klanten met een rolstoel of een scootmobiel. Zonder hulp kun je vanuit de rolstoel alles zien en overal bij. Nel Köhler wijst ook op de toegankelijkheid van de fotostudio en het feit dat je bij Van Kesteren goede pasfoto's kunt laten maken in je rolstoel.

Malu Bekers van het PMF heeft een compliment uitgereikt aan Berry van Kruistum van haar favoriete winkel The Readshop Doorn. Ze voelt zich er altijd zeer welkom en kan met haar scootmobiel overal goed bij. Als er toch iets aan de kant moet dan doen ze dat gewoon eventjes. Ze heeft hier nooit het gevoel dat ze lastig is, en dat heeft ze in andere winkels soms wel. De klant is koning is het devies van The Readshop en daarop maken Berry en zijn mensen geen uitzonderingen.

advertentie
advertentie