‘Techniekweek is vooral doen’

10 november 2011 om 00:00 Nieuws

MAARN - OBS De Meent staat deze hele week in het teken van techniek. ,,Een aantal jaar geleden is de techniekweek ingevoerd om vooral te laten zien dat techniek breder is dan de kinderen denken”, aldus Monique Bergman, techniekcoördinator en onderwijzer op De Meent.

Techniek zit in alledaagse dingen

door Monique José Timmermans

Volgens Bergman oordelen kinderen heel zwart/wit als het om techniek gaat: leuk of niet leuk, zonder tussenweg. ,,Inmiddels wordt dat beeld door de techniekweek elke keer een beetje bijgesteld. Over deze week zijn de leerlingen namelijk heel enthousiast.” Kennelijk moet je techniek ‘doen’ om te ervaren dat het bij heel veel alledaagse dingen om de hoek komt kijken.

En het is toch super om met de klas tenten op te zetten op het schoolplein of een brug te bouwen van rolletjes papier. Bergman: ,,Voor de opdrachten is ruimtelijk inzicht en samenwerking vereist. Leuk om te zien is dat kinderen die met de ‘droge lesstof’ minder meekomen, hierbij uitblinken.”

Er wordt verder gebruik gemaakt van de techniektorens, waarin een keur aan materialen is verzameld om techniek in de praktijk toe te passen. ,,Verrassend is dat er heel veel herkenbare dingen in de torens zitten. Dingen die thuis ook in de kast liggen, zoals rietjes, plastic bekertjes en wol.” Daarnaast leveren ouders met een technisch beroep een bijdrage en zijn er de technieklessen uit de methode Natuniek, die ook de rest van het leerjaar gevolgd wordt.

De praktijk

In de techniekweek zijn vorig jaar bedrijven bezocht uit branches waar techniek bij komt kijken, zoals de orthodontist, drukkerij en fietsenmaker. Per groep werd een bezoek aan een bedrijf gebracht. Dit jaar wordt met workshops en gastdocenten techniek in school gehaald. ,,Zelf ben ik er groot voorstander van dat de kinderen een onderwerp kunnen kiezen dat bij hun interesse aansluit.” Met vertikaal gemende groepen past de week helemaal binnen de Dalton filosofie.

Hoogtepunt van de week voor de groepen 1-4 is de vrijdag, als een gastdocent van MadScience workshops komt geven op het gebied van Vormen&Structuren, Statische Elektriciteit, Ruimtereizigers en Mineralen Mania. Voor de andere groepen is woensdag de dag van de workshops met medewerking van 2Motivate Kids. De leerlingen hebben uit zes onderwerpen gekozen, waarbij de titels ‘je eigen camera maken’, ‘zo lang mogelijk vliegen’ en ‘maak een katapult van Knexx’ het meest tot de verbeelding spraken. Een constructie bouwen van satéprikkers en winegums is ook nog eens lekker. Weerman Arie Verrips van RTV Utrecht heeft in een workshop uitgelegd hoe een eigen weerbericht en weerstation gemaakt kan worden. Hoe dingen gaan bij het KNMI en wat je buiten kunt zien met betrekking tot het weer en de weersverwachting.

Niet alleen voor de leerlingen is de week leerzaam. De leerkrachten die van nature minder affiniteit met techniek hebben, ervaren de week als een stimulans om ook weer in de klas meer uit de technieklessen te halen.

advertentie
advertentie