Politie scoort een voldoende

Voorpagina

Om te horen wat burgers van het politiewerk vinden, troffen 1500 Doornaars vorig jaar een vragenformulier in hun brievenbus aan. Een derde van hen nam de moeite om mee te werken aan de enquête. De uitslag fungeert als nulmeting voor het proefproject ‘Verbinding, veiligheid en vertrouwen’. Die pilot is een primeur voor Nederland en is bedoeld om het vertrouwen van de bevolking terug te winnen.

Telefoondesk 0900-8844 blijft de achilleshiel HEUVELRUG - Inwoners van Doorn geven de politie het rapportcijfer 6.7. Uit een peiling onder 500 Doornaars blijkt, dat het nog niet zo slecht is gesteld met het vertrouwen in de plaatselijke dienders. Politiechef Willem van de Vliert en projectleider Janneke van Wetten zijn tevreden, maar gaan werken aan een hogere score. ,,We zijn er nog lang niet”, aldus Van de Vliert.

door Michiel Schaaij

,,De uitkomsten van de enquête zijn voor ons niet vrijblijvend, we willen het echt beter gaan doen”, verzekerde Van de Vliert al bij de aftrap van het project. Met een nieuwe manier van werken wil het wijkteam van de politie het contact met de burger herstellen. Agenten stappen daarom vaker op de fiets, of zetten de auto aan de kant en maken een wandelingetje door het dorp. De nazorg wordt ook persoonlijker: in plaats van telefonisch of schriftelijk contact, zal de politie vaker de moeite nemen om nog even langs te gaan. Inwoners willen niet alleen een beter contact met de wijkagenten, ze zien de agenten het liefst als echte crime fighters. Volgens Van de Vliert blijkt dat uit reacties van inwoners die aangifte deden. ,,Meer en sneller boeven vangen” is dus het devies, want het vertrouwen in de politie is cruciaal. ,,Vertrouwen moet je verdienen, anders is elk project gedoemd te mislukken”, aldus de teamchef.

Overigens moet de achilleshiel niet bij het wijkteam maar bij de telefoondesk van het regionaal service centrum in Utrecht worden gezocht. Die functioneert nog steeds niet optimaal, want soms komen telefonische meldingen bij 0900-8844 pas twee of drie dagen later bij het wijkteam op tafel. ,,Meldingen gaan eerst het systeem in, voordat ze onze kant op komen. Ze werken daar met vaste protocollen en willen geen uitzondering maken voor ons proefproject”, zo beklaagde Van de Vliert zich vorige week in de commissie Bestuur en Middelen van de gemeenteraad. Hij toonde begrip voor inwoners, die zich daardoor met een kluitje in het riet gestuurd voelen. VVD-raadslid Baerte de Brey baalt van de haperende communicatie tussen het Utrechtse telefoondesk en de Heuvelrugpolitie. ,,Het is vervelend dat we hier zo ons best doen, terwijl het in de regio niet goed gaat”, aldus De Brey. Hij pleitte ervoor dat de wijkagenten hun 06-nummer en e-mailadres bekend maken.

advertentie
advertentie
PREMIUM
Afbeelding
Boek over eerste vrouwelijke burgemeesters: ‘Het was voor vrouwen een strijd’ 5 uur geleden
Afbeelding
Vuelta live te volgen bij Museum Huis Doorn 21 uur geleden
PREMIUM
Afbeelding
Woonoord voor Oekraïners zit vol 22 uur geleden
Afbeelding
NS-personeel gaat volgende week staken gisteren
PREMIUM
Afbeelding
Initiatief om activiteiten te organiseren voor nieuwkomers vindt veel bijval: ‘De hulp is overweldigend’ 17 aug, 08:30
Afbeelding
Rechtbank grijpt niet in bij plan voor hippisch centrum 16 aug, 12:36
Afbeelding
Werkgroep Kromme Rijncorridor biedt bestuurders landschapsvisie aan 16 aug, 11:01