Verkeersveiligheid Hoofdstraat onder politieke loep

13 januari 2011 om 00:00 Voorpagina

DRIEBERGEN – De tragedie ligt nog vers in het geheugen: een dag voor oudjaar werd de 14-jarige scholiere Virgenie Valk door een vrachtwagen doodgereden. Twee weken na het verkeersdrama op de Hoofdstraat kwamen ook de eerste politieke reacties los. De verkeersveiligheid op de plek des onheils was al vaker mikpunt van kritiek.

door Michiel Schaaij

,,Het is vreselijk om op deze manier gelijk te krijgen”, aldus de Fietsersbond. De afdeling Utrechtse Heuvelrug van de bond maakte zich in het verleden sterk voor het ,,visueel versmallen van de rijweg”. Al in 2003 stelde de belangengroepering voor, om de fietsstroken te verbreden en een asmarkering aan te brengen. De gemeente wilde echter niet aan dat plan meewerken. De breedte van de rijbaan werd op verzoek van busmaatschappij Connexxion vastgesteld op zes meter. ,,Bij een smallere rijbaan zullen vrachtverkeer en bussen eerder gebruik maken van de fietsstrook, wat zeer onwenselijk is”, aldus luidde het antwoord.

Bijna acht jaar later begrijpt de bond die redenering van de gemeente nog steeds niet. Het feit dat de commissie Ruimte van de gemeenteraad zich dinsdagavond over het dodelijke ongeval boog, wordt gezien als een teken aan de wand. Men realiseert zich dat er op de Hoofdstraat iets moet gebeuren, denkt de bond. ,,De politiek kan niet langer afwachtend zijn”, zei ook inwoner Joris Van der Goes. Hij bespeurt in Driebergen weinig begrip tegen voor de uitvoering van het verkeersbeleid.

Dat geldt ook voor zijn dorpsgenote Esther van de Wouw. ,,Iedereen is nu wakker geschrokken, maar veel inwoners zijn teleurgesteld en cynisch over de inspraakmogelijkheden”, zei ze. Van de Wouw vraagt al jaren aandacht voor het probleem, maar werd steeds teleurgesteld door de reacties van gemeentekant. Volgens voorzitter Marjolein Hoogeveen van hockeyclub Shinty is het wachten op een volgend tragisch ongeval. Ze vreest een soortgelijk drama op de Hoofdstraat, ter hoogte van de hockeyvelden. “Oversteken is daar echt een kamikaze toer, wie het haalt heeft mazzel”, hield ze de commissieleden voor.

Die politiek gaat niet over één nacht ijs en de comissie besloot om de veiligheid van de Hoofdstraat op de agenda van 8 februari te plaatsen. Intussen klinkt de echo van de tragische gebeurtenis nog steeds na in het dorp. Op straat en op internet klinkt de roep om verkeersmaatregelen steeds luider. Een scholier schrijft, dat hij er dagelijks langskomt en vaak gevaarlijke situaties met bussen en vrachtwagens ziet. Ook een andere Driebergse fietser noemt het punt ,,gevaarlijk en onoverzichtelijk, vooral als er een rij auto’s staat en het druk is op de parkeerplaats bij de supermarkt”.

Inwoonster Joyce van Apeldoorn deed een oproep aan de gemeente, om de Hoofdstraat veiliger te maken voor fietsers. ,,Hoeveel ongelukken moeten er nog gebeuren?” vragen enkele Driebergenaren zich vertwijfeld af. Een vader uit Driebergen ervaart ieder fietstochtje langs de Hoofdstraat als een zenuwslopende gebeurtenis. ,,Gemeente wakker worden, dit is een levensgevaarlijk fietspad”, schrijft hij op de website van RTV Utrecht.

advertentie
advertentie