Afbeelding
Overhemden.com

Het merk Ledûb en Van Winkel Fashion

12 april 2018 om 14:02 Advertorial_4

Stoor jij je ook aan slechte, onverzorgde boorden aan overhemden? Opkrullende boordpunten, slappe boorden en onhandige knopen zijn uiterst irritant. Dit dacht Sjef van Winkel waarschijnlijk ook toen hij het bedrijf Van Winkel Fashion oprichtte, wat later bekend zou staan als Ledûb.

Hoe het begon

Het is in 1949 opgericht door Sjef van Winkel onder de naam Van Winkel Fashion. De slechte, onverzorgde boorden waren voor hem een doorn in het oog. Dat kan ik beter, dacht hij waarschijnlijk in 1949 toen hij het familiebedrijf oprichtte.
Het begon allemaal met het leveren van overhemden aan het leger. Op dat moment waren er zeven vaste medewerkers in dienst. In 1955 ging Sjef van Winkel zich meer specialiseren in de overhemden en ging hij naast het leveren aan het leger ook aan een collega overhemdenfabriek leveren en enkele winkeliers in de regio, waaronder C&A.  Hij ontwikkelde het herenoverhemd steeds meer en ook zijn eigen machines en groeide uit tot een overhemdenfabriek. Deze machines worden tot op de dag van vandaag nog steeds gebruikt.

Hoe het merk Ledûb werd geboren

Na een aantal jaar wilde Van Winkel een andere koers. Hij had een succesvol bedrijf, maar de meeste winst ging naar zijn opdrachtgevers. Het bedrijf moest onafhankelijker worden om zo stabieler te zijn voor de toekomst. Hierdoor kon hij prijsonafhankelijk worden. Hij richtte zijn eigen verkooporganisatie op.
Een aantal jaar later werd in 1963 het overhemden merk Ledûb opgericht. Ze zijn op de naam gekomen door de naam van het brabantse dorpje ‘Budel’, om te draaien. Dit was de geboorteplaats van het merk. Wie nou precies op de naam was gekomen, is nog steeds onduidelijk. Wel is het bekend dat het belangrijke accent op de ‘u’ is bedacht door de zoon van Sjef, Gerard van Winkel. Dit maakte de naam en het merk nog groter en betekenisvoller. Gerard ontwikkelde ook een passie voor Ledûb. Hij ging een cursus volgen voor een rol als directeur. In 1970 kreeg Ledûb dan ook een nieuwe directeur, niemand minder dan Gerard van Winkel. Hij is hierna jarenlang directeur en eigenaar gebleven.

In het voorjaar van 1982 brak een tijd van succes aan voor Ledûb. Dit gebeurde bij de Herenmodebeurs bij de Rai in Amsterdam. Het begon toen Prins Claus kennis maakte met het merk bij de herenmodebeurs. Prins Claus vond de overhemden zo mooi dat hij gefascineerd raakte door de collecties van het merk. De jaren 80 waren zwaar voor de branche in overhemden. Maar Ledûb had er geen last van, en zag de omzet alleen maar groeien.

Hoe ontstaat een overhemd van Ledûb

De stappen in het ontstaan van een overhemd van Ledûb.
De ontwerpfase: door een team van ervaren designers wordt er gekeken naar de trends en de vraag in de markt die passen bij het seizoen. Hier wordt dan per overhemd een passende stof bij gevonden.
Het overhemd komt tot leven in het productie-atelier: hier worden de patronen in getekend en door middel van een mal worden de stoffen juist uitgesneden. Waarna de verschillende onderdelen worden afgewerkt door verschillende specialistische machines.
Vervolgens gaan de verschillende onderdelen per kleur en maat naar de montageafdeling. Hier worden alle overhemden in elkaar gezet.
De controles: alle overhemden worden meerdere keren gecontroleerd op productiefouten en op onvolkomenheden. Als ze door deze controle heen komen, worden de laatste textielresten weggeblazen door een krachtige turbine. Hierna worden ze gladgestreken in een cabine met stoom.
Het opmaken van het overhemd: door deze laatste stap kan het overhemd perfect worden afgeleverd. Denk hierbij aan het opvouwen, het boordkarton bevestigen en een kaartje met informatie toevoegen.
Nu is het overhemd in perfecte staat en klaar voor verzending.

Ledûb op dit moment

Ledûb is vandaag de dag een merk dat zich kenmerkt om zijn eigentijdse en mooie vormgegeven overhemden van hoge kwaliteit. Ze geloven nog steeds in het eigen concept en door de jaren heen hebben zij steeds meer kennis en ervaring opgedaan. Wat begon als een ergernis in 1949 door Sjef van Winkel is uitgegroeid tot een begrip in Nederland en ver daarbuiten. Een Nederlands merk met passie en succes. Verkrijgbaar op de site van de overhemdenspecialist van Nederland Overhemden.com.

advertentie
advertentie