Slechtere treindiensten door verlies intercitystatus Driebergen-Zeist

7 april 2014 om 00:00 Lokaal nieuws

Over een aantal jaren verliest station Driebergen-Zeist zijn intercitystatus. Dan zullen er geen zes stoptreinen per uur in de richting van Ede-Wageningen gaan rijden, zoals vorige week in De Stichtse Courant & Nieuwsblad De Kaap werd bericht. Wel zullen in totaal twaalf intercity's per uur station Driebergen-Zeist voorbij gaan razen.

Slechts twee of drie treinen per uur naar Ede-Wagingen

Als de intercitystops vervallen gaan tussen Utrecht Centraal en Ede-Wageningen tijdens de spits drie stoptreinen per uur rijden. Tussen Utrecht Centraal en Rhenen gaan dan ook drie stoptreinen per uur rijden. Buiten de spits zijn dalen deze aantallen van drie naar twee. Omdat de twee trajecten pas na Maarn splitsen zal bij de stations Bunnik, Driebergen-Zeist en Maarn het dubbele aantal stoptreinen stoppen.

Vanwege tussenstops gaan de stoptreinen vier minuten langer over de reis doen dan de intercity, en wie verder wil dan Ede-Wageningen of Utrecht Centraal moet daar altijd overstappen.

Slechte overstap

Wie een trein naar het oosten neemt loopt grote kans een slechte overstapverbinding te treffen. Doordat de treinen naar het oosten elke twintig minuten rijden sluit maar één op de drie treinen aan op bus- en treindiensten die elk half uur rijden. Dat geldt ook voor reizigers die met de bus naar station Driebergen-Zeist gaan, of die hun reis vanaf dit station met de bus voortzetten.

Maarn en andere 'oostelijke' stations

Alleen voor reizigers uit Maarn die naar het oosten willen wordt de situatie beter, want Maarn krijgt weer een rechtstreekse verbinding met Ede-Wageningen. Maar de stoptreinen die station Driebergen-Zeist aan doen zullen op station Driebergen-Zeist een minuut of vier extra blijven wachten, om de intercity voorbij te laten razen. Zowel op de heen- als op de terugweg.

Marten de Vries, Vereniging Reizigers Station Driebergen-Zeist (marten.devries@net.hcc.nl)

advertentie
advertentie