Zebrapaden op Hoofdstraat

28 mei 2013 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Op meerdere plekken op de Hoofdstraat zullen zebrapaden als oversteekplaats worden aangelegd. Ook komt er langs de gehele Hoofdstraat een beveiligde route voor fietsers door het realiseren van een verhoogd tracé waarop fiets- en voetpaden gecombineerd zijn, de kruising Nijendal wordt voorzien van opstelvakken voor het overstekend fietsverkeer en de uitrit van parkeerterrein Appelgaard zal een ingrijpende wijziging ondergaan. Dat zijn enkele onderdelen van het schetsontwerp voor de Hoofdstraat dat momenteel wordt uitgewerkt. Het ontwerp behoort bij het projectplan voor de herinrichting dat vorige week door het Heuvelrugcollege is goedgekeurd.

door Jan de Beer

Doel van het projectplan is de Hoofdstraat een meer eenduidig uiterlijk te geven door alle onoverzichtelijke situaties aan te passen. Voor deze aanpassingen zijn vijftien specifieke plekken geselecteerd die als knelpunt worden ervaren. De plek die er het meest uitspringt is de uitrit bij parkeerterrein Appelgaard, omdat deze zeer ongunstig is gesitueerd tegenover de inrit van het AH-terrein. Voor deze locatie is een tamelijk rigoureuze wijziging voorgesteld. De Appelgaard zou volgens B&W een meer haakse aansluiting op de Hoofdstraat moeten krijgen, gecombineerd met een verhoogde middenas op de Hoofdstraat. Bovendien is voorgesteld om op dit deel van de weg, tussen de Appelgaard en de Engweg, een 30 km-regime in te stellen. Het Heuvelrugcollege heeft wel aangegeven dat in het schetsontwerp voor sommige locaties meerdere alternatieven zijn uitgewerkt zodat de definitieve keuze later toch nog anders kan uitvallen.

Overigens dringen er steeds meer kritische geluiden door over de renovatieplannen. Volgens sommigen geven zebrapaden slechts schijnveiligheid als die niet zijn gekoppeld aan verkeerslichten, anderen vinden dat een regeling van het gevaarlijke laden en lossen langs de weg pijnlijk ontbreekt in de plannen, en ook zijn er mensen die de hoge kosten van de maatregelen als geldverspilling beschouwen zo lang de Hoofdstraat een doorgaande route blijft. Volgens hen is de enige echte oplossing een omleiding van het verkeer, bijvoorbeeld via Hogesteeg en Damhertlaan. Dit soort geluiden was ook bij de laatst gehouden participatie-avond te horen die, in tegenstelling tot de startbijeenkomst, zeer matig bezocht werd. Ondanks deze tanende belangstelling blijft het Heuvelrugcollege de bewonersparticipatie omschrijven als een cruciaal onderdeel van het project, omdat de suggesties van de bevolking volgens B&W wel degelijk een richtlijn zijn voor de aanpassingen. En hoewel de totale kosten van de renovatie nog niet becijferd zijn en er nog geen krediet voor de uitvoering is vastgesteld, heeft het college tevens opnieuw benadrukt dat de realisering van het mega-project volgend jaar in gang wordt gezet.

advertentie
advertentie