Weer klachten over sociale dienst Zeist

28 mei 2013 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - De bejegening van cliënten bij de Regionale Dienst Werk en Inkomen in Zeist laat nog steeds te wensen over. In de raadscommissie Samenleving deed Ad Schiedon (SP) een dringende oproep aan de directie van de RDWI om meer aandacht aan de omgangsvormen te schenken.

door Michiel Schaaij

Volgens de SP-er worden cliënten tijdens gesprekken over uitkering en re-integratie regelmatig onheus tegemoet getreden. Schiedon is actief voor de juridische hulpdienst van de SP-afdeling en woont regelmatig gesprekken bij de RDWI bij. ,,Dan zakt me werkelijk de broek wel eens af'', aldus Schiedon. ,,Hoe haalt een ambtenaar het in zijn hoofd om een klant zó te woord te staan?''

Ook volgens wethouder Elisabeth van Oostrum (D66) blijft de bejegening bij de RDWI een moeilijk punt. ,,Ook ik krijg klachten van cliënten. Hoewel het bij doorvragen soms toch iets anders blijkt te liggen, nemen we elke klacht serieus'', aldus de wethouder. Overigens herhaalde Van Oostrum maandagavond geen heil te zien in een eigen sociale dienst voor Utrechtse Heuvelrug, al signaleerde ze wel een tendens om meer taken lokaal uit te voeren.

De klantvriendelijkheid van de RDWI in Zeist en de oprichting van een eigen sociale dienst staan al sinds jaar en dag ter discussie. In 2006 sprak de gemeenteraad in een unaniem aangenomen motie uit, dat de sociale dienst zijn leven moest beteren. Drie jaar later leidde de ontevredenheid tot een onderzoek van adviesbureau BMC. De Amersfoortse adviseurs zagen op dat moment nog voldoende verbetermogelijkheden en raadden Utrechtse Heuvelrug af een eigen sociale dienst op te zetten.

advertentie
advertentie