Amazone zit weer te paard
10 juni 2010 om 00:00 NieuwsHet ruiterstandbeeld ontwikkelde zich vrijwel gelijktijdig met de geschilderde versie van mens en paard, het ‘ruiterportret’. Maar als er sprake is van een echt ‘portret’, geschilderd of gebeeldhouwd, dan moet het om de beeltenis gaan van een al of niet bekend individu. De ‘Amazone’ van huis Doorn is vooralsnog een anonieme dame die in de 19de eeuw poseerde voor de maker van het beeld: Louis Tuaillon (1876-1919).
door Nicole van der Schaaf
Hij was een Pruisische beeldhouwer die in Berlijn woonde en werkte en zich binnen dat werk vooral bekwaamde in het vervaardigen van bronzen dieren, meestal paarden.
Romeinse Amazone
Tussen 1885 en 1902 werkte Tuaillon in Rome aan diverse grote ruiterstandbeelden, waaronder de levensgrote ‘Amazone te paard’. Dit beeld werd aangekocht door de Berlijnse Nationalgalerie waar het vanaf 1895 geëxposeerd werd én waarvan Tuaillon meteen een aantal kleinere versies liet gieten.
De Duitse keizer Wilhelm II was een groot bewonderaar van het werk van Tuaillon en liet enkele afgietsels maken, onder meer voor zijn eigen werkkamer in het Neue Palais.
Nadat de keizer zich in Doorn had gevestigd kreeg hij van een aantal Pruisische vrouwen een afgietsel van de ‘Amazone’ cadeau voor het park van huis Doorn. Daar stond het tot de diefstal in 2000. Dankzij de gulle giften van de Vrienden van Huis Doorn was het mogelijk weer een nieuw exemplaar te laten gieten dat op 15 juni a.s. weer op de lege sokkel geplaatst zal worden.
Louis Tuaillon
Beeldhouwer Tuaillon volgde de academie in Berlijn en vervolgde zijn opleiding in Rome en bij diverse belangrijke beeldhouwers in zijn tijd. In 1906 werd hij hoogleraar aan de Berlijnse academie waar hem later zelfs een eredoctoraat verleend werd. In de grote Duitse steden is nog menig beeldhouwwerk van Tuaillon te vinden. Zijn ‘paardenmodellen’ zijn geïnspireerd op het Engelse renpaard, dat hij zag als het ideale paard waarop hij bij voorkeur een vrouwelijk model plaatste. In een tijdschrift uit zijn tijd staat te lezen: ‘….Tuaillon had den oorspronkelijken inval, de vormen van het ideaalpaard onzer dagen met het vrouwelijk naakt in een beeldhouwwerk te willen vereenigen. Ronde vrouwenvormen tegen het schonkig dierlijf te doen uitkomen, is ten allen tijde een pikante opgaaf voor de kunst geweest….’
Na de 15e kunt u zelf oordelen of Tuaillon daarin geslaagd is!