Wachten op de veilingslag?

29 oktober 2009 om 00:00 Nieuws

Voor zo’n charmant klein plaatsje als het Noord-Hollandse Spanbroek was dit museum een absolute topper; van heinde en verre kwam men de collectie bekijken. Het geweldige bezoekersaantal veroorzaakte grootse plannen bij de eigenaar: hij liet voor de collectie een nieuw museum bouwen en maakte toen een foutje: hij gaf de kostbare kunstverzameling in onderpand aan de verstrekker van de hypotheek.

Onzekere modern klassieke kunstcollectie Geen krant of tijdschrift kan er nog omheen: het DSB drama en alles wat daaraan vastzit. Ook dat prachtige museum voor realistische kunst in Spanbroek, dat bekendheid kreeg onder de naam ‘Frisia Museum’. Misschien is (en wellicht was) dit wel de meest complete collectie van Nederlandse (magisch)realistische kunst. De verzameling omvat ca. 1000 werken, onder andere schilderijen, tekeningen en foto’s bijeengebracht door verzamelaar Dirk Scheringa, die hier natuurlijk geen nadere toelichting behoeft.

door Nicole van der Schaaf

En toen gebeurde er iets dat in de museumwereld tot op heden ondenkbaar was: een verhuisbedrijf haalde het hele museum leeg. De opdracht kwam van de hypotheekverstrekker - De ABN-AMRO - als reactie op het faillissement van de eigenaar. Dit rampscenario is werkelijk ondenkbaar; een openbare collectie, toegankelijk voor iedereen op bijna alle dagen van het jaar, verdwijnt op een nacht naar een duistere opslagruimte. Onzekere tijden breken aan en er is geen collectie die in een korte tijd zoveel publiciteit kreeg!

Op onze rustige Heuvelrug hebben we geen museum voor hedendaagse of modern klassieke kunst. Dat zouden we natuurlijk wel heel graag willen, maar we moeten het doen met een Oudheidkamer, een Tabaksmuseum en het Museum van Toen en Nu.

Maar er woont in onze contreien ook geen kopie-Scheringa die zijn collectie voor het publiek toegankelijk maakt. Jammer? Welnee.

De geschiedenis leert ons dat van alle grote, prestigieuze bedrijfskunstcollecties uit de jaren zeventig tot negentig van de vorige eeuw, de grootste, en tevens de mooiste, geruisloos van ons netvlies verdwenen zijn. Twee voorbeelden: de collectie van de belangrijkste koploper in de bedrijfscollecties, de Turmac-collectie in Zevenaar, ooit aangemerkt als officieel museum, is helemaal ontmanteld. Een andere belangrijke collectie, die van Koninklijke Bijenkorf Beheer werd al geruime tijd geleden grotendeels geveild om de financiële gaten te dichten bij dit bedrijf. Berichten hierover bereikten ons middels een fraaie veilingcatalogus en enkele kleine berichtjes in de landelijke kranten.

Als er nu iets te kiezen valt in deze gemeente, laten we dan zorgen voor een Gemeentelijk Museum met een bescheiden collectie mooie landelijke voorbeelden van moderne klassieken. Als de kunst van Scheringa op de veiling komt kunnen we onze slag wel slaan!

In een jaarlijkse aankoopronde kan de verzameling dan aangevuld worden met werk van plaatselijke en regionale kunstenaars. Dan heb je over een paar jaar toch een leuke collectie en tevens een mooie tentoonstellingslocatie. Ideetje?

advertentie
advertentie