Kansen voor Maarn door nieuw onderzoek HSL-oost

26 februari 2009 om 00:00 Nieuws

Maarn Maarsbergen Natuurlijk (MMN) en Vereniging Bewonersbelangen Maarn/Maarsbergen (VBMM), zien openingen om nu echt voor een lange termijnvisie te gaan waarbij spoor en mogelijk zelfs A12 Maarn niet meer doorsnijden.

MAARN - In de Tweede Kamer is de gesloten geachte discussie over de HSL-oost weer opgelaaid. Nadat in 2001 de conclusie van een onderzoek was dat tijdwinst niet opwoog tegen de kosten verdween het plan in het archief. Onder druk van de Kamer heeft verkeersminister Eurlings nu toezeggingen gedaan over een nieuw onderzoek.

door Monique José Timmermans

VBMM: ,,Het draagvlak voor ‘Maarn onderlangs’ was groot. Al zou de kosten-batenanalyse negatief uitvallen, dan is er altijd nog het punt van verbetering van infrastructuur op de lange tot zeer lange termijn. Het is dan ook verheugend dat het er op lijkt dat in de Tweede Kamer op dit punt het verstandelijke licht is gaan schijnen.

Ook MMN meent dat voor de lange termijn een aanleg onder de grond om Maarn en Maarsbergen heen de beste oplossing is. ,,Maarn Zuid en Noord kunnen dan aan elkaar worden gebreid. MMN is hier altijd een voorstander van geweest.”

Volgens Jankees Salverda (wethouder) is er op zichzelf niets tegen een HSL-oost. ,,Het zal zeker in een bepaalde behoefte voorzien, alleen denk ik dat de regio Utrechtse Heuvelrug meer heeft aan ontwikkeling van het ‘traditionele’ Intercityconcept. Een eventueel tracé voor een HSL-oost kan absoluut niet door het dorp. Zeker als je ook nog kijkt naar de verbreding van de A12. Daarom kan alleen een drastische oplossing hier uitkomst bieden zoals een tracé ‘om de Zuid’ zoals ooit al is voorgesteld of een geboorde tunnel. Voordeel van zo’n oplossing is dat we dan direct de bestaande sporen daarin kunnen leggen en misschien ook de A12. Dan bereiken we echt een kwaliteitsverbetering voor Maarn. Het sluit ook goed aan op de ideeën in de Structuurvisie.”

De zorg wordt gedeeld dat onderzoek zou kunnen leiden tot uitstel van bestaande plannen, zoals de onderdoorgang bij Maarsbergen of verbreding A12. ,,Als het er komt, is er in dat kader en ook daarbuiten nog voldoende tijd om ons geluid te laten horen”, besluit Salverda.

advertentie
advertentie