Winkeliers: unieke waarden beter uitspelen

2 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

Twintig winkeliers uit het kerndorp zagen een presentatie van Adviseurs Droogh Trommelen, die voor de gemeente de huidige situatie en de toekomstmogelijkheden van de winkels in Amerongen onderzochten. De huidige winkeloppervlakte in Amerongen werd berekend op 3000 vierkante meters, waarvan de supermarkt 1000 m2 beslaat. Dit aanbod lag in verhouding tot het aantal inwoners van Amerongen, en stak niet ongunstig af tegen de andere vier kerndorpen. Echter, men constateerde voor dit dorp een ander, bijzonder probleem. De winkellocaties in Noord en het Oude Dorp vormen geen aaneengesloten “winkelcentrum”, wat in de andere kernen wel zo is.

AMERONGEN/OVERBERG - In het kader van de structuurvisie voor de hele gemeente, werd dinsdag een workshop gehouden voor de Amerongse winkeliers. Eerder was de gemeente al in de andere vier kernen in discussie gegaan met middenstanders; in De Hucht in Overberg speelde de laatste ronde. Conclusie: koester wat er al is, maar ga sterker samenwerken als winkeliers in Amerongen, liefst onder een sterk thema.

door Manus van Gent

Ook viel te constateren dat het soort winkels sterk per locatie verschilt. In de Overstraat tref je veel verscheidenheid, kleinschalige zaken en speciaal-winkels. In boven-Amerongen draait het winkelgebeuren vooral om de dagelijkse boodschappen. Er was discussie of Allemanswaard, multifunctioneel centrum dat gepland staat voor 2011, verschuiving van winkels naar noord zou kunnen bewerkstelligen. Noch de adviseurs, noch wethouder Roy Pamboer konden duidelijkheid verschaffen over de ontwikkeling Allemanswaard.

Maar dat de kleinere winkeliers rekening moesten houden met toenemende schaalvergroting door de grote winkels, werd duidelijk. En concurrentie in de regio was toegenomen. Er kwam het advies dat winkeliers hun zaak moeten koesteren, waar mogelijk wat renoveren en werken aan parkeerplekken. Verhuizen richting supermarkt was alleen zinvol als je je ernaast kon vestigen.

Alle deelnemers waren het eens dat de unieke waarden van Amerongen en Overberg, namelijk natuur, cultuur, recreatie en toerisme, sterker uitgespeeld moeten worden. De middenstand en horeca moeten samen keuzes maken voor de toekomst, onder een sterk thema.

advertentie
advertentie