‘Tunnel is minimalistische oplossing’

23 oktober 2008 om 00:00 Nieuws

Daarbij waarschuwde Salverda ervoor de plannen niet te verwarren met de plannen die de gemeente heeft gepresenteerd in haar structuurvisie. Frans Barel van ProRail presenteerde vervolgens het laatste ontwerp dat de instemming heeft van alle betrokken overheden over de diepteligging van de weg, de verwachting dat er geen bijzondere archeologische vondsten zullen opduiken en over de periodieke metingen van het grondwater. De bomen bij de kerk zullen hoogstwaarschijnlijk behouden kunnen blijven; die aan de overkant zijn in slechte staat en zullen de graafwerkzaamheden aan de tunnel en voor de parkeergarage van hotel Grote Bloemheuvel niet overleven. Verbeteringen ten opzichte van de plannen uit 2005 zijn de vergroting van de doorrijhoogte, die met 4,60 boven de door de provincie gestelde grens van 4,50 meter ligt, en de aanpassing van de hellingsgraad.

Kritiek op de plannen spoor Maarsbergen MAARSBERGEN - ProRail belegde dinsdagavond een bijeenkomst over de ondertunneling van het spoor bij Maarsbergen. De belangstelling overweldigend; er moesten veel stoelen worden bijgeplaatst. Naast bewoners uit Maarsbergen en Maarn gaven ook commissie- en raadsleden en de provincie Utrecht acte de présence. In zijn openingswoord benadrukte wethouder Salverda dat de avond door ProRail was georganiseerd, op verzoek van de gemeente.

door Han Overkamp

Die is nu minder steil, in de aanloop naar de tunnel 2% en in de tunnel 5%. Deze keuzen werden pas mogelijk nadat besloten werd de spoorlijn 0,2 m te verhogen en boven de tunnel van zijn ballastbed te ontdoen. Wel wordt de tunnelbak langer aan de zuidzijde en zullen de rotondes ingegraven moeten worden. Het kruispunt bij de kerk wordt ook ingegraven, maar de verkeerslichten blijven bestaan. Nog niets is bekend over de breedte van de tunnel.

In ieder geval is er een wijziging van het bestemmingsplan nodig; de ter visielegging wordt najaar 2009 verwacht. ProRail zal zijn werkzaamheden afstemmen op de planning van de aannemer van Rijkswaterstaat. De werkzaamheden aan de A12 kunnen mogelijk eind 2010 starten. Voor zover mogelijk zal Rijkswaterstaat aansluiting zoeken bij de uitvoering van de tunnelbouw door ProRail.

Alle plannen ten spijt waren de reacties uit de zaal overwegend kritisch. ,,De tunnel is een minimalistische oplossing en zeker geen oplossing voor de lange termijn. Waarom gaat het spoor niet omhoog zoals ook in Maarn nu het geval is. Dat kan wel duurder zijn, maar ons nageslacht zal ons er dankbaar voor zijn.” Ook de instandhouding van de verkeerslichten vond men geen fraaie oplossing. ,,Gezien de te verwachten verkeerstoename zal de fijnstof problematiek, die er nu al is, alleen maar verergeren.” Zowel de Vereniging Bewonersbelangen als MM Natuurlijk willen dat er ruimte komt om verder te zoeken naar meer adequate oplossingen.

advertentie
advertentie