,,School is brandpunt samenleving”

20 maart 2008 om 00:00 Nieuws

Het is voorlopig dagelijks op en neer reizen vanuit zijn woonplaats Pijnacker naar Doorn. ,,Over de verhuizing wil ik concreet nadenken als ik hier op school geworteld raak, dan kan ik me gaan oriënteren op een toekomstige woonplaats.” Zijn nieuwe werkplek vindt Smits prachtig. Alleen de huisvesting is nodig aan een opknapbeurt toe. ,,De school is totaal uit haar jas gegroeid, het is als de hele dag rondlopen in een te klein pak.” Naast het grote aantal leerlingen is het ook het moderne onderwijs dat meer ruimte vraagt. ,,Het gaat om meer maatwerk en individuele zorg. We willen de leerlingen maximale mogelijkheden bieden om buiten de lesuren in studieruimten te studeren. De vergunning voor de plaatsing van de noodunit die als aula/studieruimte gebruikt gaat worden komt eraan, ik verwacht dat we in april met de bouw kunnen starten.” De nieuwbouw waar de school om zit te springen staat hoog op het lijstje van Smits. De kersverse rector is zich aan het inlezen en wil graag het standpunt van de gemeente weten over de nieuwbouwbehoefte van de school. ,,Het Revius staat op een mooie plek, met goede architectonische ondersteuning kunnen we hier iets moois maken in harmonie met de omgeving. Ik voel ervoor om de buitenkwaliteit zoveel mogelijk naar binnen te halen, alsof je les krijgt in het bos.” Maar niet alleen de omliggende natuur wil Smits de school inhalen.

Nieuwe rector wil ‘buiten naar binnen’ halen DOORN - Het liefst blijft hij een paar uur per week les geven, maar voorlopig slokt de inwerkperiode op het Revius Lyceum alle tijd van Marien Smits op. De nieuwe rector van de school is een paar weken geleden begonnen en voelt zich al prima thuis op de Utrechtse Heuvelrug.

door Marleen Meijer

Net als zijn voorganger Joost Kentson wil ook Smits de samenleving de school binnen halen. In zijn ogen is de school het brandpunt van de samenleving. ,,De school moet geen eiland zijn met een gracht en ophaalbrug, maar zich juist maximaal openstellen voor de omgeving.” Op de vraag hoe dit zich verhoudt tot zijn streven maximale veiligheid te bieden binnen de school, vertelt Smits dat het daarbij van groot belang is om voortdurend met leerlingen en ouders in gesprek te blijven. Hoe met elkaar om te gaan, hoe groot de persoonlijke ruimte kan zijn, zonder inbreuk te doen op de ruimte van een ander en het maken van afspraken om maximale vrijheid te bieden aan een ieder, zijn daarbij voor de rector belangrijke thema’s.

Op zijn vorige school het Gymnasium Haganum in Den Haag waar Smits conrector was zaten ongeveer 650 leerlingen. Iedereen kende elkaar. Dat is op een school met 1500 leerlingen anders. Maar Smits ervaart na een paar weken meedraaien dat ook op het Revius die persoonlijke cultuur aanwezig is. ,,Er is een heel natuurlijk contact tussen docenten en leerlingen en de leerlingen gaan vriendelijk met elkaar om. De organisatie van de school en de populatie kinderen zorgen hiervoor.”

Smits verbindt zich graag aan zijn werk en de mensen die ermee verbonden zijn, zoals collega’s, ouders en leerlingen. Hij vindt ook de mening van deze mensen belangrijk. ,,We stellen ons altijd de vraag of we de dingen goed doen. Verbeteren kan door alles wat je doet te evalueren. Ondermeer een leerlingenraad die we opzetten willen we daarbij betrekken als gesprekspartner.”

De nieuwe rector studeerde klassieke talen in Utrecht. Als hij hier over vertelt krijgt hij een twinkeling in zijn ogen. ,,Veel kinderen vinden talen leuk. Latijn en Grieks zijn een uitgelezen kans. Het zijn een soort oertalen, die veel vertellen over onze geschiedenis en een grote bijdrage leveren aan de algemene ontwikkeling van leerlingen. Het liefst zou ik een paar uur les blijven geven, net als in Den Haag. Nu kan dat niet meer, maar als de gelegenheid zich voordoet om een klas onder mijn hoede te nemen, dan zal ik die niet voorbij laten gaan.” Over deze rector kan in elk geval niet gezegd worden dat hij niet meer weet wat lesgeven is.

advertentie
advertentie