Economisch beleidsplan 2007-2020

19 januari 2008 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Economie, mobiliteit en de fysieke en sociale leefomgeving vormen de vier pijlers van de gemeentelijke structuurvisie, de toekomstvisie voor de gemeente als geheel. Het beleidsveld economische zaken was na de herindeling een relatief onontgonnen terrein binnen de nieuwe gemeente. Op deelgebieden is in diverse dorpen wel beleid gevoerd, bijvoorbeeld horecabeleid, maar een integrale visie op de economie in de gemeente en de gewenste ontwikkeling ontbrak. Dat terwijl er een grote behoefte aan beleidsontwikkeling op dit terrein was, zowel wat betreft de bedrijfsomgeving (ruimte en infrastructuur) als beleid gericht op individuele bedrijven en ondernemerschap.

Het Economisch beleidsplan is vastgesteld in de laatste raadsvergadering van 2007. Het plan is de resultante van een interactief proces van beleidsontwikkeling waarin nauw is samengewerkt met de ondernemers(verenigingen) en brancheorganisaties. Kernbegrippen zijn kwaliteit en behoud. De gemeente streeft naar een duurzame economische ontwikkeling met kennis en innovatie als belangrijk instrument om de economische groei mogelijk te maken. Samenwerking, dienstverlening en maatschappelijk verantwoord ondernemen vormen de andere sectoroverstijgende thema’s. Daarnaast zijn er per sector kernthema’s benoemd die worden uitgewerkt tot uitvoeringsprogramma’s.

Streefbeeld 2020

Met de uitwerking van deze kernthema’s en de uitvoering van concrete projecten wordt er invulling gegeven aan het beeld voor 2020. Een beeld waarbij de gemeente een gemeente is met duidelijk herkenbare winkelgebieden met een goed aanbod aan dagelijkse en niet-dagelijkse artikelen. Waar zorginstellingen aan de lokale zorgvraag kunnen voldoen, maar waar ook nieuwe zorgconcepten in combinatie met wellness voor een bovenregionale uitstraling zorgen. Waar instituten, onderwijs en kennisbedrijven een bron vormen van nieuwe en innovatieve ideeën en producten. Met een gezonde agrarische sector. Met de nadruk op de agrarische hoofdfunctie in het zuidelijke buitengebied en een divers aanbod aan toeristisch-recreatieve verbredingactiviteiten in het noordelijke buitengebied. Waar specifieke toeristische doelgroepen aangetrokken worden door een totaalpakket aan belevingen en hoogwaardige verblijfsaccommodaties. Waar woon/werkcombinaties zijn ingepast in de woonomgeving en bedrijven die niet in de woonomgeving passen, zijn ingepast in het landschap. Waar bedrijven en instellingen elkaar op het gebied van maatschappelijk betrokken ondernemen weten te vinden.

advertentie
advertentie