Rijbanen A12 eerder gereed
19 april 2012 om 00:00 NieuwsAansluitend aan het opleveren van de hoofdrijbaan vinden nog werkzaamheden plaats aan enkele aansluitingen op de lokale wegen en de eco- en groenvoorzieningen. Het totale project wordt dan in maart 2013 afgerond.
door Monique José Timmermans
Op korte termijn worden de 88 liggers - vanaf de weg gezien het ‘dak’ - van het ecoduct Rumelaar geplaatst. Tussen 7 en 19 mei zijn er iedere avond en nacht verschillende verkeersstops te verwachten die maximaal 30 minuten vertraging als gevolg hebben.
Door het toepassen van slimme bouwmethodes, de meevallende weersomstandigheden en de inzet van veel menskracht over het 30 kilometerlange traject, is de versnelling met zes maanden mogelijk gemaakt. Volgens projectdirecteur Robert Bos van Poort van Bunnik is tijdens het bouwproces verder nagedacht over verbetering van de uitvoering. ,,De goede samenwerking met opdrachtgever Rijkswaterstaat biedt de mogelijkheid om te schuiven met hindermomenten.”
Om de vervroegde openstelling van de rijbaan mogelijk te maken staan nu acht weekenden - van 10 mei tot 27 juli - op de kalender waarin rekening moet worden gehouden met forse hinder vanwege het wegfrezen van oud asfalt en het aanbrengen van het nieuwe asfalt.
Het betreffen telkens twee achtereenvolgende weekenden waarin gewerkt wordt en één reserveweekend. Tijdens de nachten is slechts een smalle rijstrook beschikbaar en overdag twee rijstroken. ,,Hoewel vertraging moeilijk in te schatten is, verwachten we dat deze op het traject kan oplopen tot 60 minuten.”
In het weekend van 22 juni staat het asfalteren ter hoogte van Maarn gepland. Dat gebeurt met twee machines die kort achter elkaar rijden en zo het dubbellaags ZOAB in een keer aanbrengen. ,,Behalve snelheid, levert deze werkwijze ook een betere kwaliteit op.” Na dit weekend zou de rust hier op de A12 qua groot bouwverkeer moeten terugkeren.
Openstelling van de rijbanen tussen Driebergen en Veenendaal kan pas na voltooiing van het hele traject. ,,Dit deel bevat een spitsstrook, daarvoor moet de wegsignalering van begin tot eind werken. Er zijn wel kansen gepakt om de testfase uit te voeren op het moment dat nog niet eens al het asfalt ligt.”
Rijkswaterstaat neemt volgens projectdirecteur Carel van Belois de nodige maatregelen om de weggebruiker mobiel te houden. ,,Uiteraard informeren we via de bekende media de automobilist, zodat deze de agenda kan afstemmen op te verwachten hinder. Bovendien bieden we van AnaarBeter-kaartjes. Dit zijn treinkaartjes voor € 2,50. Voor het geval dat het door pech of ongeval misgaat op de weg, staan een bergingsauto en verkeersregelaars stand by.
u www.van AnaarBeter.nl