Afbeelding
Paul Nolens/BDU

Commotie over berovingen

8 februari 2012 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Het regionaal servicecentrum van de politie ligt onder vuur. Twee ondernemers uit Amerongen en Maarsbergen voelden zich afgescheept, toen zij 0900-8844 belden om melding van een beroving te maken. Politiechef Willem van de Vliert heeft begrip voor de frustratie van de ondernemers. ,,Hier moeten we lering uit trekken'', zegt hij in een gesprek met deze krant.

door Michiel Schaaij

Dat de telefoondesk van het regionaal service centrum niet optimaal functioneert, blijkt ook uit eerdere klachten over wachttijden en bejegening. De zaak van de beroofde ondernemers kwam via Twitter aan het rollen en VVD-raadslid Baerte de Brey nam het voor de twee gedupeerden op. ,,De bejegening door de telefooncentrale moet worden verbeterd'' schreef hij vorige week in een brief aan de dorpspers. Politiechef Willem van de Vliert staat open voor die kritiek. ,,Niet alles gaat goed, daar moeten we eerlijk over zijn'', aldus Van de Vliert. De medewerkers in Utrecht doen ongetwijfeld hun best, denkt hij. ,,Het is geen onwil, maar de contactpersonen bij 0900-8844 handelen volgens een vastgelegd protocol''. Daardoor voelen bellende burgers zich onbegrepen en dat is ook in de ogen van de politiechef een kwalijke zaak. Het inlevend vermogen van het regionaal servicecentrum moet beter, zodat inwoners zich niet afgepoeierd voelen, vindt Van de Vliert.

Juist nu het politiedistrict met een proefproject het vertrouwen van de bevolking wil terugwinnen, komt de commotie op een ongelegen moment. Daarom fietste wijkagent Arend Jan van Hattum direct nadat hij op de hoogte was gebracht naar de beroofde ondernemer in Amerongen. ,,We hebben snel geanticipeerd, want we hadden iets recht te zetten'', aldus Van de Vliert. De districtschef begrijpt heel goed, dat inwoners serieus genomen willen worden. Bovendien roept een boodschap als ,,gaat u over twee weken maar naar Veenendaal om aangifte te doen'' voorspelbare weerstand op. ,,Inwoners zijn daar terecht niet van gediend'', zegt Van de Vliert. Hij benadrukt dat in alle politiebureaus van de Utrechtse Heuvelrug aangifte gedaan kan worden. De openingstijden van de verschillende locaties zijn te vinden op de website www.politie.nl.

Overigens werkt de rolverdeling tussen 0900-8844 en alarmlijn 112 verwarring in de hand. Jarenlang werd burgers voorgehouden, dat alleen bij levensbedreigende noodsituaties het alarmnummer 112 gebeld mag worden. Maar volgens Van de Vliert is dat beeld ruimschoots achterhaald. De districtschef vraagt Heuvelruggers niet te schromen om het alarmnummer te kiezen. Zijn motto is: ,,112, daar vang je boeven mee''. Hoe eerder inwoners een verdachte situatie melden, hoe groter de pakkans. In het district Heuvelrug is het gevoel dat er iets niet pluis is, voldoende reden om bij de politie aan de alarmbel te trekken.

advertentie
advertentie