Homan vecht voor behoud IC-status station Driebergen-Zeist

16 november 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Wethouder Bert Homan maakt zich hard voor de IC-status van het station Driebergen-Zeist. Deze status houdt in dat er in de spits vier intercity's en vier sprinters stoppen op het station.

door Wesley Bekker

Een eventuele afwaardering van het station zou ervoor zorgen dat er nog slechts zes sprinters op het station stoppen.

De wethouder ziet Driebergen als een soort poort voor Utrecht, zeker met de naderende uitbreidingen van de faciliteiten rondom het station op komst. Het station zal worden opgewaardeerd naar een groot P+R station met snelle busverbindingen richting de Uithof.

Tot grote verbazing van Homan vindt hij echter de provincie op zijn pad. ,,Bijna alle gemeenten die bij het overleg betrokken waren, hebben aangegeven volledig achter de huidige status te staan. Tot mijn spijt zal de provincie echter maandag de minister adviseren om het station af te waarderen. Dit gebeurt dan wel met de nadrukkelijke mededeling dat dit niet de wens van de gemeenten is.''

,,Mensen zijn heel tevreden over het aantal treinen dat op het station stopt'', zegt Homan. ,,Wij hebben nooit klachten gehad van reizigers en ook de NS heeft zich altijd tevreden getoond.''

Om zijn ideeën te toetsen heeft de wethouder contact opgenomen met Rover, de organisatie die zich inzet voor passagiers in het openbaar vervoer.

,,Zij waren heel duidelijk in hun mening'', stelt Homan. ,,De huidige situatie moet behouden blijven.''

Het advies is nodig in het kader van het project Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) dat voorziet in een betere infrastructuur in de driehoek Amsterdam-Utrecht-Den Bosch.

,,En juist daarom hoeft er helemaal niets met onze status te gebeuren. Dit programma gaat niet over de as Utrecht-Arnhem. Daarnaast zou de variant met de sprinters ervoor zorgen dat de ICE-treinen opgehouden worden en die hebben altijd voorrang.''

Bij een betere ontsluiting van de as Utrecht-Arnhem heeft Homan andere ideeën. ,,Als je dat een keer goed wilt doen dan moet je vier sporen hebben. Dan kunnen de intercity's ten alle tijden de sprinters inhalen. Laat men nu eerst maar eens kijken hoe het PHS uitpakt, dan kijken we wel verder.''

De bestemming Arnhem wordt volgens Homan moeilijk bereikbaar. ,,Je zou dan eerst de sprinter naar Utrecht Centraal of Ede-Wageningen moeten nemen om daar in een intercity te stappen. Daarnaast verliezen we in die situatie rechtstreekse verbindingen richting Amsterdam.''

De bal ligt straks bij de Tweede Kamer die moet beslissen over de status van het station. De wethouder hoopt dat de minister vragen stelt zodat hij het geluid van de gemeenten kan laten horen voor behoud van de IC-status van het station.

advertentie
advertentie