Geslaagd schoolkamp van Jenaplanschool Dolfijn

24 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Leerlingen, docenten en ouders van Jenaplanschool Dolfijn kunnen terug kijken op een geslaagd schoolkamp wat voor deze school ieder begin van het schooljaar weer zo typerend en waardevol is.

In plaats van een schoolreisje of schoolkamp in de hogere groepen van de school, hecht jenaplanschool Dolfijn veel waarde aan het kennismakingskamp. Alle kinderen van groep 3 t/m 8 gaan 3 dagen met elkaar op pad om elkaar goed te leren kennen, en zo met elkaar een hechte groep te vormen, waarin zij de rest van het schooljaar kunnen leren en zich ontwikkelen. Tijdens het kamp worden verschillende activiteiten gedaan waarin kinderen spelenderwijs kennismaken met elkaars kwaliteiten, vriendschappen ontstaan en gemeenschappelijke ervaringen worden opgedaan.

Dit schooljaar was het kamp in een vernieuwd jasje gestoken. In plaats van gebruik te maken van verschillende kamplocaties, zijn nu zowel de middenbouw (groep 3 t/m 5) als de bovenbouw (groep 6 t/m 8) te gast geweest op camping De Paasheuvel te Vierhouten. Maandag tot en met woensdag heeft de middenbouw daar het avontuur beleefd van Grote Kei, een indianenmoeder van wie haar kind was ontvoerd. Om het kind, Kleine Steen, terug te krijgen, hebben de kinderen met veel moed en inzet verschillende opdrachten gedaan om gekleurde stenen te verdienen. Pas wanneer deze in de goede volgorde én de goede windrichtingen werden gelegd, zou Grote Kei haar kind terug zien. Dit verhaal, wat aansloot op het wereldoriëntatiethema `mythen, sagen en legenden', werd door de docenten en vele hulpouders dusdanig creatief vormgegeven, dat de kinderen er zich volledig bij betrokken voelden. Het enthousiasme tijdens de opdrachten was dan ook groot.

Op woensdag wisselden de kinderen van de middenbouw hun ervaringen uit met de grote jongens en meiden van de bovenbouw, die vanaf die dag tot en met vrijdag hun eigen avontuur zouden beleven. Ook hun kampthema sloot aan op de wereldoriëntatie en richtte zich op het onderwerp `Nederland waterland'. Speurtochten, quizzen en spellen hadden allemaal een leerzame link met dit thema. Wat opviel bij de bovenbouw was de grote mate van zelfstandigheid waarmee de kinderen actief deelnamen aan het programma. Zo ontwierpen zij zelf spellen en opdrachten en kookten zij samen de maaltijden.

De onderbouw (groep 1 en 2), die eerder dit jaar al had genoten van een fantastische kennismakingsdag, heeft de rest van de school met veel plezier uitgezwaaid en na afloop weer onthaald om alle enthousiaste verhalen aan te horen. En grote kans dat er nu al vele kinderen in groep 2 denken: `volgend jaar mag ik ook mee!'

advertentie
advertentie