Dorpsgezicht Maarsbergen onder druk

25 augustus 2011 om 00:00 Nieuws

MAARSBERGEN - De ondertunneling van het spoor in Maarsbergen staat in grote lijnen vast. Sommige oplossingen zijn in de ogen van Maarn Maarsbergen Natuurlijk echter zeer ongewenst. ,,Het betreft een vierkante kilometer tussen drie rijksmonumenten en een kolk die de hoogste natuurbescherming geniet”, aldus de organisatie.

door Monique José Timmermans

,,Plannen die op tafel liggen voor Maarsbergen grijpen in elkaar en zetten het dorpsgezicht onder druk. De beleving en eigenheid van het dorp moet je zoveel mogelijk trachten te behouden. Zonder projecten per definitie tegen te houden.” Zorgvuldige afwegingen maken, daarin wil MMN graag meedenken. Voorheen lag de focus van MMN op het grote geheel. Artist impressions van de toekomstige situatie hebben echter een beeld ‘Almere gekopieerd’ opgeroepen.

Vertegenwoordigers van MMN en ProRail hebben ter plaatse gesproken. Voor MMN is het belangrijk dat er een juiste inventarisatie gemaakt wordt van de cultuurhistorische en natuurwaarden. ,,En dat is veel meer dan alleen de rode beuken voor de Dorpskerk. Dat betekent denken vanuit de landgoederen. De waarden worden schaarser, behoud voor volgende generaties is van het grootste belang.”

MMN kreeg tijdens het gesprek het gevoel dat zienswijzen serieus werden genomen. ProRail beaamt dat het bezoek op locatie inzichten heeft opgeleverd over de aanwezige waarden. ,,Met de open wijze waarop wederzijds standpunten toegelicht werden, hopen we dat begrip ontstaat en zorgen weggenomen kunnen worden”, aldus ProRail.

Historische eenheid

Landgoed Maarsbergen, Dorpskerk en Grote Bloemheuvel vormen een historische eenheid. De laanstructuur van het landgoed loopt tot in het dorp bewijzen de eeuwenoude eiken voor de Grote Bloemheuvel. De combinatie kroeg en kerk is een bijna vanzelfsprekende. ,,De eiken gaan weg, maar hoe ga je ermee om?” Dat is volgens MMN de cruciale vraag. Een mogelijkheid is om genetisch materiaal van de eiken te bewaren - dat is zelfs van groter belang dan alleen lokaal volgens de vakbroeders - en de laanstructuur later weer te herstellen. ,, Als de hele weg op zou schuiven richting de Grote Bloemheuvel kun je aan de kerkzijde de laan herstellen”, suggereert MMN. Volgens ProRail is dit verkeerstechnisch geen optie. Wel vindt men het bewaren van het genetisch materiaal een goed idee. Daarvoor vraagt men advies aan MMN hoe dit uit te voeren.

De Kolk

Heet hangijzer is de Kolk, de enige ven in de omgeving waarin de Kamsalamander leeft. Dit dier geniet de hoogste beschermde status. De tijdelijke omleidingsroute loopt door het water. ProRail heeft toegezegd te onderzoeken of de omleiding zo is te verleggen dat de Kolk meer wordt ontzien. Bovendien neemt de organisatie in het project mee een hek te plaatsen bij het tijdelijke fietspad zodat fietsers niet eenvoudig in de buurt van de Kolk kunnen komen.

Een presentatie van het project is te vinden op www.prorail.nl (als zoekterm Maarsbergen invoeren).

advertentie
advertentie