Vragen over A12 beantwoord

5 mei 2011 om 00:00 Nieuws

MAARN - Dat de verbreding van de rijksweg A12 de Maarnse gemoederen bezig blijft houden, bleek wel uit de opkomst bij de openbare presentatie door Patrick Voet van Poort van Bunnik na afloop van de ALV van de Vereniging Bewonersbelangen Maarn Maarsbergen. Zeker niet de eerste bijeenkomst over dit onderwerp en toch weer een volle zaal.

Heien, trillen en vrachtverkeer onvermijdelijk

door Monique José Timmermans

Poort van Bunnik heeft een DBFM-contract, dat wil zeggen design, built, finance en maintain. Daarmee is de organisatie mede-eigenaar van de nieuwe weg tot 2032. ,,Broddelwerk loont dus niet, dat komt op ons bord terug.” De financieringsvorm, een lening bij de bank die afgelost wordt met de vergoedingen van Rijkswaterstaat, maakt het nu nog doorvoeren van wijzigingen in het plan onmogelijk. ,,Het zou het risicoprofiel dat de bank heeft gemaakt wijzigen en daarmee de grondslag onder de lening.”

Rondom de weg zijn de voorbereidingen duidelijk zichtbaar en bij tijd en wijlen ook hoorbaar. ,,Geluidsoverlast wordt zoveel mogelijk beperkt, maar soms staan de techniek of kosten niet toe op een andere manier te werken.” Zo zijn zandtransport, asfalteer- en freeswerkzaamheden ‘s nachts vanwege filevrije aanvoer over de snelweg, maar worden de portalen over de weg ter hoogte van Maarn en Maarsbergen in de grond geschroefd in plaats van geheid.

Toch is niet te ontkomen aan heilawaai. De fundering voor de viaducten aan de Amersfoortseweg en de Woudenbergseweg wordt geheid. Dit zal overdag gebeuren gedurende 1 à 2 weken. Bij de Raadhuislaan wordt getrild, hetgeen ook voor overlast zorgt is inmiddels de ervaring. Bij de nieuwe tunnel aan de Bakkersweg zijn beide methodes niet nodig. Alle vier de punten zijn aangemerkt als ‘aandachtsgebied’ vanwege de bewoningsdichtheid rondom deze projecten.

Bewoners kunnen nu al rekening houden met sloop van het viaduct aan de Amersfoortseweg in het weekend van 27-30 mei en met werkzaamheden aan de Raadhuislaan-tunneltjes eind juni. Voor de zomer zal verder gestart worden met werkzaamheden aan de toe- en afritten, zand rijden aan de noordzijde van de A12, plaatsen van tijdelijke geluidschermen aan de zuidzijde en het funderen en aanbrengen van definitieve geluidschermen aan de noordzijde van de A12.

De fasering van de totale wegaanleg is uniek voor Nederland. In fase 1 wordt alles buiten de huidige rijbanen gereed gemaakt om vervolgens in fase 2 de gehele weg naar het noorden te verplaatsen. In die fase wordt de zuidzijde gerealiseerd. Tenslotte in fase 3 het middengedeelte. Het verkeer gaat dan in z’n geheel aan de zuidzijde rijden. ,,Deze werkwijze wordt in Duitsland veel toegepast en leidt tot een rustiger verkeersbeeld, zonder geslinger tussen gele strepen. Voor Maarn / Maarsbergen betekent dit dat in het najaar van 2012 fase 3 zal zijn afgerond.”

Als laatste het toegenomen fileleed. Ook die klacht heeft Poort van Bunnik bereikt en men onderkent het probleem. Een kant en klare oplossing is er niet, het gebruik van zichtschermen wordt onderzocht.

advertentie
advertentie