Nieuw station komt in beeld

28 april 2011 om 00:00 Voorpagina

DRIEBERGEN - Het toekomstige uiterlijk van het station Driebergen-Zeist wordt langzaam maar zeker duidelijk. Vorige week donderdag werd voor de gemeenteraden van Utrechtse Heuvelrug en Zeist een informatieavond gehouden waarbij gemeld werd dat de ontwerpfase nu ‘op de helft’ is en dat begin volgend jaar de definitieve besluitvormig plaatsvindt. Opmerkelijk was de mededeling dat het gerenommeerde architectenbureau West 8 en de duurzaamheidsorganisatie Urgenda, die in 2008 een revolutionaire ‘landgoedvisie’ voor het stationsgebied presenteerden, niet meer betrokken zijn bij het project. ,,Maar het beeldkwaliteitsplan dat nu geformuleerd wordt, is wel op hun visie gebaseerd”, werd ter geruststelling verklaard.

Realisering weer een stap dichterbij

door Jan de Beer

De informatie in Cultuurhuis Pléiade werd gegeven door de projectmanagers van ProRail en de Stuurgroep alsmede de wethouders Homan van Utrechtse Heuvelrug en Jansen van Zeist. Allen benadrukten dat er flink schot in de zaak zit, maar dat grondverwerving, onteigening en vooral ook het toegankelijk houden van het station tijdens de werkzaamheden, de bouwperiode aanzienlijk oprekken. ,,Als de weg en het spoor tijdens de werkzaamheden afgesloten konden worden, dan zou alles binnen één jaar klaar zijn”, zei de ProRail-vertegenwoordiger. Nu is de planning er op gericht om in 2016 de onderdoorgang van de Hoofdstraat bij het spoor gereed te hebben, en in 2019 de verdubbeling van de sporen. ,,Er komt een perron van 13 meter breed, met sporen aan beide kanten”, meldde hij. ,,De binnensporen zijn voor de Sprinters en de buitensporen voor de doorgaande treinen.”

Naast de ongelijkvloerse kruising komt er ook een rustiek vormgegeven fietsbrug aan de Driebergse kant van het station en de routes voor de fietsers worden zodanig gesitueerd dat zij zich ‘voortdurend aan de veilige zijde van de weg bevinden’. Ten behoeve van de realisering van het nieuwe station en de standplaats van de bussen, zal één van de huidige panden moeten wijken. Maar er komt ook iets bij. Met de Triodos Bank wordt momenteel overlegd om nabij het station een nieuwe vestiging te bouwen, hetzij op het terrein van Abbing hetzij op landgoed De Reehorst. Wat betreft de parkeermogelijkheden werd gemeld dat het huidige beperkte aantal van 400 P&R-plaatsen wordt uitgebreid naar 750, en volgens wethouder Homan is het streven om dit aantal zo mogelijk nog verder op te schroeven naar 1000. Frappant deze avond was de onthulling dat de landschappelijke gebiedsontwikkeling, die in 2008 nog als ‘voorbeeld voor heel Europa’ werd gepresenteerd, niet meer onder controle staat van Bureau West 8 en Urgenda. Wel tracht men de duurzaamheidsvisie van deze organisaties in een beeldkwaliteitsplan tot uiting te brengen door het creëren van diverse boomgroepen, waterpartijen, glooiende terreindelen en pittoreske zichtlijnen. Bovendien wil men de perronoverkapping voorzien van zonnepanelen. Op 18 mei wordt ook voor de bevolking een informatieavond gehouden in congrescentrum Antropia.

advertentie
advertentie