Bouwen op een postzegel

17 maart 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - ,,De ruimte is hier zeer beperkt. Dit is echt bouwen op een postzegel”. Zo omschrijft Arjan Hartgerink, de uitvoerder van de nieuwbouw aan De Lei en dorpsplein De Binnenplaats, de werkzaamheden die hier momenteel plaatsvinden. Ondanks de beperkingen vanwege de lastige locatie vordert de bouw van het appartementencomplex dat projectontwikkelaar Janssen de Jong hier realiseert, zeer gestaag. De verwachting is dat eind april het ‘hoogste punt’ wordt bereikt. Echter voordat het zover is zal eerst nog een opmerkelijke operatie plaatsvinden. Met een uitzonderlijk grote bouwkraan moeten de balkons, met een gewicht van twaalf ton, over het gehele bouwcomplex worden heen getild.

Passen en meten bij bouwcomplex De Lei

door Jan de Beer

De voorgeschiedenis van deze lang verwachte invulling van het ‘Gat van de Traaij’ startte reeds in 1996. Het toenmalige Driebergse gemeentebestuur had vier stedenbouwkundige modellen laten ontwerpen om dit roemruchte ‘gat’ te dichten, maar deze belandden om uiteenlopende redenen weer in de prullenmand. In 2002 besloot het Driebergse gemeentebestuur om het braakliggend terrein van plaveisel te voorzien en tot dorpsplein om te dopen, maar enkele jaren later kwam opnieuw de mogelijkheid van ‘afsluitende bebouwing’ ter tafel. Na een strenge selectie werd een ontwerp van Janssen de Jong uitverkoren om gerealiseerd te worden. Onder meer vanwege de gemeentelijke herindeling gingen er echter opnieuw meerdere jaren voorbij voordat de schop in de grond ging.

Nu de bouw in volle gang is wordt eindelijk duidelijk hoe het uiterlijk van deze locatie in gunstige zin zal wijzigen. Er verrijst een complex met dertien appartementen, verdeeld over drie verdiepingen, met een half verdiepte parkeergarage en een horecagelegenheid met terras aan de Traaij-zijde. Zeven van de dertien appartementen worden door woningcorporatie Heuvelrug Wonen verkocht in de sociale koopsfeer. Volgens John Klinkenberg van Janssen de Jong was er veel belangstelling voor deze woningen. De overige zes worden verkocht via makelaar Vierhout van Wonderen. Daarvan is er ook al één verkocht. Voor de horecagelegenheid wordt nog een exploitant gezocht. Klinkenberg verwacht dat het complex medio dit jaar klaar zal zijn. ,,Als straks ook de bovenste verdieping er op staat, is de ruwbouw klaar en kan de gevel opgetrokken worden. Dan volgt nog de afbouw; in feite is dat meer werk maar dat is voor het publiek niet direct zichtbaar omdat het binnen gebeurt”.

Dat de ‘ruwbouw’ ondanks de zeer krappe locatie in hoog tempo wordt opgetrokken, heeft te maken met uitgebreid vooroverleg, effectieve planning en creatieve toepassingen. ,,We bouwen vlak tegen de bestaande bebouwing aan, dat vergt bijzondere oplossingen”, vertelt uitvoerder Arjan Hartgerink. ,,Doorgaans hebben we rondom de bouwplaats voldoende ruimte, en werken we zo naar boven, maar dat is hier niet het geval”. Om de balkons aan de noordoostgevel (de zijde van de Griffel) te kunnen ‘ophangen’, is daarom een uitzonderlijk grote bouwkraan nodig die alleen op het parkeerterrein bij Nieuw Salem kan staan. Van daaruit worden de balkons met een gewicht van twaalf ton over het complex getild. ,,Dat wordt een bijzondere operatie en het moet binnen één dag gebeuren”, zegt Hartgerink. De komende maanden zullen er nog meer uitdagende oplossingen nodig zijn om deze veelbesproken afronding van het dorpsplein te realiseren. Maar dankzij de voorspoedige voortgang kan iedereen wellicht nog deze zomer op het horecaterras komen vaststellen wat dit ‘bouwen op een postzegel’ heeft opgeleverd.

advertentie
advertentie