Verkeersmaatregelen zijn duur

27 januari 2011 om 00:00 Achtergrond

HEUVELRUG - Er is bijna geen geld voor verkeersprojecten in de verschillende Heuvelrugdorpen. Dat schrijft burgemeester Frits Naafs in een brief aan de gemeenteraad. Maar tegelijkertijd voelt wethouder Bert Homan de ,,maatschappelijke druk”om een aantal belangrijke verkeersmaatregelen te nemen. Ondanks het geldgebrek moeten die projecten op korte termijn worden uitgevoerd.

De druk van boze inwoners neemt toe

door Michiel Schaaij

De ambities uit het gemeentelijk verkeers- en vervoerplan worden niet gehaald, maar intussen wordt de roep van bewonersgroeperingen om concrete maatregelen wel steeds luider. Vertraging kan tot negatieve reacties vanuit de samenleving leiden, vreest het college. Daarom gaat de gemeente binnenkort de boer op, om tekst en uitleg te geven over komende projecten. Zo staan er later dit jaar verkeersmaatregelen op de Loolaan in Driebergen op de agenda. Een voorganger van Homan noemde de Loolaan al eens ,,één van de moeilijkste straten in de Utrechtse Heuvelrug”. De maatregelen die in overleg met het bewonerscomité zijn voorbereid, kosten zo’n € 35.000 en worden betaald uit het potje voor wegonderhoud.

Eveneens in Driebergen staat voor een deel van de Traaij een snelheidsmaatregel op stapel. Op bijna alle erftoegangswegen buiten de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 60 kilometer per uur. Maar automobilisten op de Traaij mogen bij het bordje ‘Tot ziens’ gas geven en hun snelheid tot 80 kilometer opvoeren. De gemeente vindt dat te hard en wil er nog dit jaar een 60-kilometer regime instellen. De weginrichting hoeft daarvoor nauwelijks aangepast te worden en de plaatsing van nieuwe verkeersborden kan bijna met wisselgeld worden betaald.

Datzelfde geldt voor verkeersmaatregelen in het gebied van de Langbroekerwetering. Het college wil het doorgaande autoverkeer ,,met eenvoudige maar effectieve maatregelen ontmoedigen”. Gezien het karakter van het gebied zoekt Homan zijn heil niet in verkeersdrempels en andere snelheidsvertragende middelen. De situatie wordt voorlopig eerst weer eens in beeld gebracht. Daarnaast staat er dit jaar een proef met spitsafsluiting in het Langbroekerwetering gebied op het programma.

Ook in de verkeersplannen voor de andere Heuvelrugdorpen moet het college voorzichtig met de beperkte financiële middelen omspringen. Vóór april wil Homan de belangrijkste keuzes voor de oude dorpskern van Amerongen maken. De financiële gevolgen daarvan zijn nog geheel in nevelen gehuld.

Verkeersmaatregelen voor de Doornse Berkenweg en Woestduinlaan worden pas in 2012 uitgevoerd. ,,Beide wegen zijn communicerende vaten, waardoor gelijkwaardige maatregel getroffen moeten worden”, aldus het uitvoeringsprogramma.

advertentie
advertentie