Ondernemers kijken naar de toekomst

20 januari 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Zelden was een plaatselijk ondernemersfeestje zo trendsettend als de nieuwjaarsbijeenkomst van de Ondernemers Koepel Heuvelrug. Maandagavond stond de raadzaal van Cultuurhuis Pléiade helemaal in het teken van ‘het nieuwe werken’. Internetprofessor Cor Molenaar gunde de volle zaal een blik in de toekomst en ook in het juryrapport van de ondernemersprijzen speelde moderne technologie een hoofdrol. De koplopers van de Utrechtse Heuvelrug zijn Marc Boers en Pascal Oostveen. Zij werden uitgeroepen tot Ondernemer en Jonge Ondernemer van het Jaar 2010.

door Michiel Schaaij

Het internet is in snel tempo de basis van onze samenleving geworden. Eigentijdse ondernemers én hun klanten zijn altijd en overal bereikbaar. Wordt het geen tijd om na te denken over een nieuwe manier van werken? Internet- en marketingdeskundige Cor Molenaar opperde de vraag en gaf zelf het antwoord. ,,Ondernemers moeten inspelen op de veranderingen”, zei hij. Als hoogleraar aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit onderzoekt Molenaar de samenhang tussen technologische ontwikkeling en menselijk gedrag. Ook bekijkt hij de invloed van internet op het koopgedrag van mensen en bedrijven. ,,De laptop is de basis van ons bestaan geworden”, hield hij de Heuvelrugondernemers voor. Meer dan een schootcomputer en een flexwerkplek heeft een zzp-er niet nodig. Winkeliers zullen binnen afzienbare tijd een derde van hun omzet via internet binnenhalen. ,,Alles is anders geworden, fysieke grenzen spelen geen rol meer”, aldus de internetprofessor. Maar als ondernemers hun beste beentje voorzetten, kunnen de Thorheimpassage, de Traaij en de Honingraat ook in de toekomst publiekstrekkers blijven. Een winkelier moet warmte uitstralen, dan blijft shoppen blijft een genot, denkt Molenaar. ,,Het is niet genoeg om ’s ochtends de winkeldeur open te doen en ’s avonds de kas op te maken. Ga op zoek naar klanten en grijp uw kansen.”

Om de roep naar het nieuwe werken te onderstrepen, werden de ondernemers getrakteerd op een gastoptreden van Kelvin Wormgoor. De geboren Leersummer is aanstaande zaterdag te zien in het tv-programma Op zoek naar Zorro. Op het ondernemersfeestje lanceerde hij alvast de nieuwe flexibele werkplekken, die binnenkort in de Utrechtse Heuvelrug worden gerealiseerd. Wormgoor kreeg de zaal vol ondernemers, gemeenteraadsleden en bestuurders moeiteloos op zijn hand.

Maar natuurlijk waren de prominente bezoekers niet alleen voor de muziek, de hapjes en de drankjes naar het Doornse cultuurhuis gekomen. Hoogtepunt van de avond was de verkiezing van de Ondernemer en de Jonge Ondernemer van het Jaar 2010. Marco Boers uit Leersum en Pascal Oostveen uit Doorn gingen met die eretitels aan de haal. Volgens wethouder Roy Pamboer zag Boers al vroeg de mogelijkheden van internet voor de detailhandel. De Leersumse ondernemer trad in de voetsporen van zijn vader. Hij nam diens Dominentwinkel over en zocht aansluiting bij de landelijke keten van Expertzaken. Maar Boers digitale bloed kruipt, waar het niet gaan kan. Hij werd gegrepen door de kansen van internetmarketing en startte een nieuwe onderneming. Intussen heeft Boers de dagelijkse leiding van Expert overgedragen aan zijn bedrijfsleider. ,,Als er iemand is die zich het nieuwe werken eigen gemaakt heeft, dan is het Marc Boers van Expert wel”, aldus Pamboer bij de prijsuitreiking. De tweede winnaar van de avond zorgt letterlijk voor vuurwerk. Maar in het Fixetfiliaal aan de Doornse Kampweg doet Pascal Oostveen meer dan zevenklappers en vuurpijlen verkopen. De Jonge Ondernemer van het Jaar geeft leiding aan twaalf Doe-het-zelfspecialisten en weet alles over beveiligingssystemen. Bovendien heeft Oostveen grote plannen. Hij wil binnenkort energiezuinige ledverlichting gaan importeren. Daarmee bewijst hij dat duurzaamheid en ‘het nieuwe werken’ hand in hand kunnen gaan.

advertentie
advertentie