Workshop zakelijk lunchen

14 oktober 2010 om 00:00 Nieuws

AMERONGEN - Lunchen en alles te weten komen over wijn, eten, tafeletiquette en gastheer/vrouwschap. Met een unieke workshop ‘zakelijk lunchen’ biedt Nico van Donkelaar de mogelijkheid alle aspecten van dit zeer waardevolle klantencontact aan den lijve te ervaren. Tijdens een uitgebreide zakenlunch komen onderwerpen als bestellen, tafelmanieren, kennis van eten en wijn, gesprekstof en sfeer, afrekenen en afscheid nemen, uitgebreid aan de orde. De deelnemers worden na afloop van de workshop naar huis gebracht door een chauffeur.

‘Professioneel, leuk, lekker en leerzaam’

door Caro van den Berg

Wie voor het eerst van een workshop zakelijk lunchen hoort, zal misschien wat sceptisch reageren. Toch voorziet deze workshop in een behoefte. ,,Een professionele zakelijke lunch verdient zich zeker terug. Het is leuk, lekker en leerzaam, en je kan er een klant voor het leven mee krijgen als de ‘gunfactor’ er is”, aldus initiatiefnemer en gastheer Nico van Donkelaar. ,,Een goede verkoper moet beschikken over cognitieve- en sociale vaardigheden. Een zakelijke lunch versnelt het proces van ‘gunnen’ en is een vervanger van veel telefoongesprekken of een dag lang mailen. Het is business to business”, aldus de ondernemer. De Ameronger is ervaringsdeskundige te noemen als het gaat om het leggen van zakelijke contacten. ,,Vanaf het moment dat ik kon praten ambieerde ik het vak van verkoper. Als account manager leerde ik de fijne kneepjes van het vak kennen, en ontdekte dat verkopen zoveel leuker en eenvoudiger is tijdens zakenlunches”. Nadat hij mede-eigenaar en directeur was geworden werden de lunches groter en talrijker, als ook de gemaakte deals. Als hobbykok deed hij mee aan ‘Wie is de Chef?’ en werd één van de grotere olijfoliekenners van ons land. Zijn inzicht in eten, wijn, tafeletiquette en gastheerschap bracht hem op het idee deze workshop voor 2 tot 5 à 6 personen te ontwikkelen.

Het ochtenddeel bestaat uit een theoretisch gedeelte. ,,Hoe positioneer je jezelf als verkoper, en hoe bereid je een lunch voor”, zijn thema’s die diepgaand aan de orde komen. ,,Naast het creëren van een prettige sfeer is het belangrijk dat de klant zich speciaal voelt, en dat de lunch wederzijds informatie op kan leveren”, licht Van Donkelaar toe. Het middaggedeelte bestaat uit een viergangen lunch waarbij praktische aspecten behandeld worden ,,Ik geef mensen bruikbare tips en maak ze duidelijk dat het belangrijk is om tijdens een zakelijke lunch leiding te geven. Jij bent in charge van wat er gebeurt”. Zo kan een ‘klik’ gecreëerd worden door een juiste keuze van gespreksonderwerpen. ,,Hij houdt van Sparta, jij van FC Utrecht. Plan de volgende afspraak eens tijdens een voetbalwedstrijd”. De try-out die Van Donkelaar onlangs organiseerde leverde veel positieve reacties op. ,,Mensen waren verbaasd over de tips die ik ze gegeven had, en wat ze geleerd hadden. Eén heel belangrijke: Bij het afscheid meteen de volgende afspraak maken, anders moet je achteraf weer langs de secretaresse”.

Workshop zakelijk lunchen. Prijs excl. BTW 395,- euro. Reserveringen: Tel: 0343-460795 b.g.g. 06-30132168; www.deolijfolieshop.nl

advertentie
advertentie