Afbeelding
N.v.t.

Meer lokale loyale klanten met cadeaubonnen

28 juni 2019 om 15:56 Nieuws

Als lokale ondernemers ben je vaak enigszins vastgeroest in je eigen omgeving. Een aantal vaste klanten zorgt voor voldoende omzet en grote marketing campagnes staan zelden op het programma. Uiteraard is dit prima als je hier goed van kan leven, maar als er omstandigheden wijzigen of er een nieuwe concurrent opduikt, dan kan dit precair worden. In dit artikel gaan we in op een simpel maar effecief middel om nieuwe klanten te genereren en bestaande klanten te binden: de cadeaubon.

Iedereen is bekend met de cadeaubon, waar vele varianten van bestaan. Denk aan de traditionele VVV bon, de cadeaubonnen van de grote warenhuizen en tegenwoordig online bonnen van een veelheid aan e-commerce bedrijven. Wat is de reden dat dergelijke bonnen al jaren bestaan en nog steeds toegepast worden? Hun succes bestaat uit het feit dat er meerdere redenen zijn waarom bedrijven dit middel inzetten als onderdeel van hun marketing strategie.

Nieuwe klanten
Een cadeaubon is ideaal voor het aanboren van nieuwe klanten. Iedereen wil graag iets gratis krijgen, dus de meeste mensen zullen een cadeaubon met plezier aannemen. Daarmee is de eerste positieve indruk al gemaakt. De kunst is uiteraard om te zorgen dat de cadeaubon ook betalende klanten gaat opleveren. Dit kan op diverse manieren. Zo kan je een waarde cadeau doen waarmee een klant alleen met bijbetaling een product kan verkrijgen. Of de cadaubon kan alleen voor een bepaalde categorie producten geldig zijn. Om daadwerkelijk nieuwe klanten te bereiken kan je de cadeaubon uitdelen op een lokatie waar veel mensen zijn die logischerwijs tot de doelgroep van de onderneming behoren. Een andere optie is om de cadeubonnen heel gericht op te sturen aan een geselecteerde groep mensen.

Cadeaubon maken
Deze voordelen van de inzet van een cadeaubon zijn ook van toepassing op jou als lokale ondernemer. Denk eens na over een leuke actie die zowel voor bestaande als nieuwe klanten geschikt is en geef je bedrijf een boost. Een cadeaubon maken is heel eenvoudig zoals je kan lezen op het blog van Drukzo, gespecialiseerd in drukwerk voor MKB. Kies uit één van de leuke ontwerpen en personaliseer ze met een eigen ontwerp, foto en logo. Zorg er bij het maken van de cadeaubon voor dat het een bon wordt van voldoende waardetegoed die ook visueel waardevol lijkt. Daarmee zal men eerder geneigd zijn de cadeaubon te bewaren en daadwerkelijk te gebruiken. En voor degenen die de bon zelf niet nodig hebben, zal een aantrekkelijke cadeaubon snel aanleiding zijn om deze door te geven aan bekenden. Als bedrijf kan je dit soort ambassadeurs natuurlijk goed gebruiken!

Extra omzet
Een cadeaubon leidt in veel gevallen tot extra omzet. Immers, ook mensen die niet van plan waren iets te kopen zullen sneller geneigd zijn tot een aankoop over te gaan als ze over een cadeaubon beschikken. Op deze manier kunnen klanten bewogen worden een duurder product te kopen of een aankoopbeslissing te versnellen binnen de looptijd van de cadeaubon. Op die manier kan je er als ondernemer voor zorgen dat je niet alleen een nieuwe klant aan de actie over houdt, maar ook een stukje omzet.

Klantbehoud
In de marketing wereld is bekend dat het veelal goedkoper is een bestaande klant te behouden dan nieuwe klanten binnen te halen. Voor jou als lokale ondernemer geldt dit ongetwijfeld ook. Om die reden is het belangrijk te zorgen dat jouw klanten tevreden blijven en hier is een cadeaubon perfect voor. Wat is er nou leuker dan vaste klanten blij te maken met een extraatje? Investeer in de relatie en dan weet je zeker dat je klanten terugkomen, al is het maar om de cadeaubon in te wisselen!

Meten is weten
Net als met alle marketing acties is het verstandig om het effect te meten. Houd bij hoeveel cadeaubonnen uitgegeven zijn en welke besteed zijn. Met een kleine inspanning kan je ook bijhouden welke omzet direct gerelateerd is aan de cadeaubon op het moment dat deze ingewisseld wordt. Daarnaast zijn natuurlijk ook kwalitatieve argumenten belangrijk: vraag je klanten wat ze vinden van de cadeaubon actie en je hebt al snel een beeld of deze voor herhaling vatbaar is!

advertentie
advertentie