Afbeelding
Marc Satijn

'Ik hoop op 300.000 volgers'

8 maart 2018 om 10:59 lokaal

HEUVELRUG Liedjes of comedy-teksten playbacken en de filmpjes daarvan delen met volgers via de app 'Musical.Ly'. Quinten Verschure blijkt daarin zo goed, dat hij al bijna 228.000 volgers heeft op het online platform. En dat terwijl hij nog maar veertien jaar oud is.

Marc Satijn

Wie de app Musical.Ly nog niet kent loopt zwaar achter. Het sociale programma is erg populair onder de jongere doelgroep en is volgens de 14-jarige Quinten Verschure eigenlijk vrij simpel: ,,Je maakt een filmpje van ongeveer 15 seconden waarin je playbackt. Dat deel je vervolgens met de volgers."

MUSER Dat de tiener verstand van zaken heeft mag duidelijk zijn. Met bijna 228 duizend volgers op zijn account mag hij zich scharen tot de groten der Nederlandse 'musers', zoals de gebruikers van Musical.Ly zich noemen. ,,En dat terwijl het een 'leuke hobby' was", aldus Quinten.

HOBBY Die hobby wordt inmiddels erg serieus genomen en is uitgegroeid tot een professionaliteit. Een goed filmpje is dan ook niet zo snel gemaakt. Met een bijna volwaardige foto- en filmstudio op zijn slaapkamer probeert de 14-jarige de allerbeste vijftien seconden aan video op te nemen. ,,Daarbij is vooral de belichting erg belangrijk en ook let ik er goed op welke kleding ik draag; niet twee dagen hetzelfde."

Bij alles wat hij doet wordt hij geregeld bijgestaan door zijn trotse ouders Martine en Eric, die in de eerste instantie geen voorstander waren van de stijgende populariteit van hun tienerzoon. ,,Maar gelukkig is het een heel open medium. Wij volgen en zien alles, dus ondersteunen waar wij kunnen", aldus Martine, die trots is op wat haar zoon tot op heden heeft bereikt. ,,Maar dat hij creatief is, dat wisten wij al wel heel erg lang!"

Q&D-SHOW Het maken van filmpjes zat er namelijk bij Quinten al vroeg in. ,,Het begon al in groep 6, toen ik samen met mijn vriend Dani de Q&D-show maakte op YouTube. We deden maar wat, maar ik maakte écht al alles zelf", vertelt Quinten, die zijn basisschooltijd wel vaker vulde met dergelijke ervaringen. Zo schreef hij een script voor een film die vervolgens met de gehele klas echt werd gemaakt en vertolkte hij de hoofdrol in de eindmusical.

PINGPONG Pas in 2015 heeft hij zijn Musical.Ly-account geopend. ,,Ik had er hier en daar wat over gehoord, want een paar meisjes uit mijn klas deden het. Toen heb ik het maar geprobeerd, aangezien bijna iedereen het had. Mijn eerste filmpje ging over pingpongen: ik had wel twee likes en was daar helemaal blij mee! Eén van mijzelf en één van een vriend", lacht Quinten.

COMEDY Het maken van dergelijke filmpjes was dan ook even wennen voor de tiener. ,,Het sprak mij aan, maar het lukte maar niet. Uiteindelijk merkte ik dat het 'lipsyncen' -playbacken op muziek- saai werd, waardoor ik mij meer ben gaan richten op comedy: het playbacken van korte grappige sketches." De eerste doorbraak kwam toen hij werd gepromoot door een ander 'groot' account. ,,Daarna werd ik een paar keer uitgelicht door de app, waardoor het aantal volgers snel steeg. Bij 45.000 volgers kreeg ik een 'kroon': het bewijs van Musical.Ly dat je een 'groot en populair' account bent. Toen ging het héél hard", legt Quinten uit.

BEKENDHEID Inmiddels is de populariteit zodanig gestegen dat de 14-jarige Heuvelrugger wordt uitgenodigd voor speciale fandagen, premières en promotiedagen, zoals in de Efteling of de voorpremière van de film Every Day. Toch voelt Quinten nog geen druk op zijn schouders, ondanks dat hij zijn account moet bijhouden naast het naar school gaan, huiswerk en sport. ,,Het gaf het eerst wel een beetje druk, maar ik heb nu meer ervaring." Hij geniet dan ook zichtbaar van de groeiende bekendheid. ,,In de stad word ik soms wel herkend en er zijn zelfs fanaccounts op sociale media, zoals op Instagram. En een paar meisje wilden op de foto en 'tripten' toen ik langs liep!"

VOORBEELD Quinten neemt zijn voorbeeldfunctie wel serieus. ,,Ik heb een jonge doelgroep, dus kijk wel uit wat ik doe. Zo zou ik niet zo snel schelden op video, zoals nog wel eens gebeurt in YouTube-filmpjes", aldus de populaire muser.

TOEKOMST Met het maken van de video's kan Quinten inmiddels al een leuk zakcentje verdienen en hoeft hij geen vakken te vullen in de supermarkt. Dat is fijn, want zijn toekomst heeft hij ook al grotendeels voor ogen: ,,Ik wil gaan focussen op het acteren; vooral film en tv. Wordt dat niets, dan zien we wel weer verder." Ook heeft hij reeds duidelijke doelen gesteld voor wat betreft zijn sociale media-kanalen : 300.000 volgers op Musical.Ly, 20 duizend volgers op Instagram (nu 17,5 duizend) en meer kijkers op zijn YouTube-kanaal. Wie Quinten wil volgen, kan zoeken op gebruiker '@Quinten___'

advertentie
advertentie