Daan Bleuel (BDU) geeft uitleg over het drukproces, met op de achtergrond 'inktcartridges' van 1000 liter per kleur.
Daan Bleuel (BDU) geeft uitleg over het drukproces, met op de achtergrond 'inktcartridges' van 1000 liter per kleur. Edith Hazelzet

'Achter De Kaap' op bezoek bij BDUmedia

23 mei 2019 om 11:24 lokaal

LEERSUM Op uitnodiging van BDUmedia bezochten deelnemers van de Leersumse nieuwsdiscussieclub 'Achter de Kaap' vrijdag de Barneveldse Drukkerij en Uitgeverij, die onder andere staat voor de productie van Nieuwsblad De Kaap en De Stichtse Courant.

Edith Hazelzet

Doel van het bezoek was een kennismaking met de organisatie achter Nieuwsblad De Kaap. Wie is de BDU en hoe komt de krant wekelijks tot stand? Daartoe werd na een inleiding de redactie bezocht en de drukkerij met de modernste rotatiepers van Europa.

GROOT BEREIK Daan Bleuel, contentmanager van Nieuwsblad De Kaap presenteerde voor de groep Leersumers in vogelvlucht de geschiedenis van de BDU. Deze begon met de uitgave van de Barneveldsche Courant in 1871. Als Barneveldse Krant bestaat deze nog steeds. Het is het enige dagblad van de BDU, waarin naast lokale berichtgeving ook het (inter)nationale nieuws te vinden is. In totaal geeft de BDU 92 kranten en 40 vakbladen uit. De kranten, voornamelijk huis-aan-huisbladen en enkele abonneetitels zoals de onze, verschijnen in het midden van het land (van de kust tot de grens) en in Noord-Holland. In de Achterhoek, 't Gooi en de Duin- en Bollenstreek wordt samengewerkt met andere uitgevers.

Sinds 1871 brengt de BDU het lokale nieuws in de regio. De Doornsche Courant (later Nieuwsblad De Kaap) kwam in 1981 in handen van de BDU, en De Stichtse Courant in 2005. In 2017 nam de BDU 47 nieuwsbladen over van TMG. Met alle BDU-kranten worden wekelijks ruim 1,5 miljoen huishoudens en ongeveer 3,75 miljoen mensen in Nederland bereikt.

LUISTEREN Norbert Witjes, Hoofd Content, schoof aan voor een blik op de toekomst van het lokale nieuws. ,,Hoofd Content, dat is wat eerst hoofdredacteur heette. Ik zeg altijd maar: ik zorg ervoor dat de lezers content zijn met onze uitgaven." Toekomstplannen voor een periode van vijf jaar of langer bleek hij niet meer te maken. ,,De ervaring leert dat veranderingen zo snel gaan dat dat geen zin heeft. Wat ik het belangrijkste vind, is dat we in de toekomst nog beter luisteren naar wat lezers willen."

Het aanbieden van nieuws via websites en social media acht hij van groot belang om jongere lezers aan De Kaap te binden. De BDU waardeert het initiatief dat 'Achter De Kaap' heet, zeer. Witjes: ,,Wij willen met onze kranten lokaal verbinden. Jullie doen dat elke week zelf al. En wij vinden het belangrijk om te weten wat er leeft bij kritische nieuwsconsumenten. Navolging bij onze andere titels zouden wij erg leuk vinden."

ACHTER DE KAAP Al meer dan anderhalf jaar wordt in SCC De Binder elke vrijdag het lokale nieuws en de Heuvelrugpolitiek besproken door een groep betrokken Leersumers. De vaste kern bestaat uit zo'n 20-25 deelnemers, onder wie de correspondenten Leersum en Amerongen en raadsleden. Pagina voor pagina wordt De Kaap van de dag ervoor doorgenomen, wat leidt tot boeiende discussies en humoristische observaties. Regelmatig zijn er gasten, wanneer er behoefte is aan verdieping van de discussie in aanwezigheid van een deskundige. Zo was inmiddels het volledige college van b en w te gast met betrekking tot velerlei onderwerpen. Op dit soort momenten kan het aantal deelnemers oplopen tot 45 personen.

IMPOSANT Het bezoek aan de BDU werd afgesloten met een kijkje bij de imposante drukpers van drie verdiepingen hoog, die enorme rollen papier van meer dan 18 kilometer lang omvormt tot kranten. Behalve de eigen titels wordt er ook gedrukt voor het Reformatorisch Dagblad, de NRC en de Telegraaf.

advertentie
advertentie