De kinderen tijdens een muziekles op school
De kinderen tijdens een muziekles op school Wilma Monincx

Kinderen laten stralen met muziek

16 oktober 2018 om 17:06 lokaal

DOORN Dankzij het ontvangen van de aangevraagde subsidie bij de overheid, krijgen alle kinderen op CBS De Sterrenboog vanaf dit schooljaar professioneel muziekonderwijs op school. Muziekvereniging De Harmonie en de Muziekschool geven gezamenlijk mede invulling aan dit onderwijs. Na drie jaar heeft het muziekonderwijs een impuls gekregen, mede dankzij de nieuwe muziekmethode.

Corina Blommendaal

Annemarie Vercijs is ICC-er binnen de Sterrenboog, wat staat voor Interne Cultuur Coördinator. ,,Als ICC-er woon ik regelmatig bijeenkomsten bij waar ICC-ers van meerdere scholen bij aanwezig zijn en we geïnformeerd worden over culturele activiteiten. Twee jaar geleden kregen we een uitgebreide presentatie over Impuls Muziekonderwijs en hoorden we van de mogelijkheid om hier subsidie voor aan te vragen. Samen met mijn collega Esther van Gessel heb ik dat gedaan voor onze school. Want er was wel muziekonderwijs, maar de methode was wat verouderd en ook niet alle leerkrachten voelden zich voldoende toegerust om goed muziekonderwijs te geven."

SUBSIDIEAANVRAAG Omdat een soortgelijk programma al liep op de Nicolaas Daltonschool, konden we elkaar als ICC-ers van beide scholen enthousiast maken. ,,De eerste aanvraag werd helaas afgewezen, maar de tweede aanvraag werd gelukkig toegekend", vertelt Vercijs. ,,Het gaat om een subsidie van uiteindelijk 27 miljoen euro, een bedrag dat nu landelijk op 1.659 scholen wordt gebruikt om het muziekonderwijs te stimuleren. Hiermee kunnen we het muziekonderwijs echt op een hoger niveau tillen. De subsidie geldt voor drie jaar, waarin we de kinderen én de leerkrachten veel kunnen bieden."

MUZIEKONDERWIJS Directeur van de Sterrenboog, Wilma Monincx, zag het enthousiasme van Vercijs en de subsidie als prachtige kans om de leerlingen en leerkrachten nog meer te laten stralen. ,,Iedere groep heeft zijn eigen onderdeel binnen de muziek. De groepen 1, 2 en 3 krijgen muziekexpressie van Yvonne Koper, groep 4 heeft keyboard- en blokfluitles van docenten van de  muziekschool, groep 5 en 6 gaan muziek maken met De Harmonie. Groep 7 schrijft en maakt zelf muziek en groep 8 werkt aan de muzikale ondersteuning tijdens hun eigen musical. Inmiddels is er een ook een schoolkoor gestart, dat wekelijks oefent. Daarnaast volgen twee leerkrachten de opleiding tot muziekcoördinator. De impuls is een prachtige kans om niet alleen op cognitief gebied te werken, maar ook muziek eens centraal te stellen in het onderwijs."

SAMENWERKING Het is belangrijk dat muziekonderwijs toegankelijk is voor ieder kind. ,,Muziekonderwijs is niet goedkoop en niet betaalbaar voor alle ouders", benadrukt Franca Kerstens, bestuurslid van de Stichting Heuvelrug Muziekschool. ,,Op deze manier krijgt iedereen op school de kans om met muziek bezig te zijn en ook op een andere manier hun kwaliteiten te tonen. En cultuur is ook heel belangrijk, muziek is goed voor je ontwikkeling." Ook Margo van Rotterdam, bestuurslid van de Harmonie, is enthousiast. ,,Wij draaien dit project nu drie jaar op Nicolaas Dalton en wat wij terug horen van de leerkrachten is, is dat ze echt andere kinderen zien. Ze zijn even uit hun schoolsituatie, krijgen professioneel les en dat werkt positief."

advertentie
advertentie