Vlnr: Josephine, Jaime, Bas, Kees-Jan, Amaka en Marelie van CBS Coolsma in Driebergen.
Vlnr: Josephine, Jaime, Bas, Kees-Jan, Amaka en Marelie van CBS Coolsma in Driebergen. Anne-Marije Potter

CBS Coolsma uit Driebergen klimaatvriendelijke school

27 oktober 2021 om 14:50 Lokaal Deel je nieuws

Van 28 oktober tot en met 5 november is het Nationale Klimaatweek. Kinderen uit groep 5 van basisschool Coolsma in Driebergen gingen met schooldirecteur Kees-Jan de Swart in gesprek over duurzaamheid op school.  

Is Coolsma een duurzame school? (Marelie, 8)
“We hebben veel stappen gezet om zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken en de elektriciteit die we wél gebruiken, met zonnepanelen op te wekken. Ik vind dat de school daar een voorbeeldrol in heeft. Op een scherm bij de ingang van de school laten we zien hoeveel energie we gebruiken en zelf opwekken. En ook in de klas besteden we regelmatig aandacht aan klimaat en duurzaamheid.”

Wat doet Coolsma voor een beter klimaat? (Josephine, 8)
“Naast de 83 zonnepanelen op ons dak, hebben we overal in het gebouw dubbel glas en zijn de muren bijna allemaal geïsoleerd. De lampen in de school zijn vervangen door LED en op de toiletruimtes zitten sensoren, zodat de lampen automatisch aan en weer uit gaan. Ook scheiden we ons afval én hebben we een prikkersgilde, die rondom de school zwerfafval verzamelt en scheidt.”

Wat kunnen kinderen zelf doen? (Bas, 8)
“We praten daar vaak over met de kinderen in de klas. Denk bijvoorbeeld aan je eigen afval netjes opruimen en het licht uitdoen als je een ruimte verlaat. En thuis kunnen kinderen daar ook afspraken over maken met de ouders. Bijvoorbeeld door minder lang te douchen en het water niet te laten stromen als je je tanden poetst. Of de deur dicht doen om warmte niet te laten ontsnappen.”

Komen er nog meer zonnepanelen op het dak? (Jaime, 8)
“Daar willen we er graag zo veel mogelijk van. Het is ons streven om alle stroom die we gebruiken ook zelf op te wekken uit zonne-energie. Er is wel meer plaats voor nieuwe panelen, maar de beste plekken zijn bezet. De plekken die nog vrij zijn, liggen in de schaduw van grote bomen.”

Wat wil Coolsma nog meer doen om duurzaam te zijn? (Amaka, 8)
“De laatste twee ruiten vervangen door dubbel glas en op een paar plekken de buitenmuur isoleren. In iedere klas willen we een speciale prullenbak voor afvalscheiding. Onze ketel loopt nu nog op gas, op den duur willen we overstappen op een andere manier van verwarmen. Ook voor komend jaar heeft onze duurzaamheidscommissie veel ideeën bedacht om bij te dragen aan bewustwording onder kinderen, zoals meedoen aan warme truien dag en door kinderen te stimuleren met de fiets naar school te komen.”

advertentie
advertentie