Volop hectiek rondom de stationsplannen

13 november 2012 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Voor de een gaat het te langzaam en voor de ander te snel. De plannen voor het stationsgebied Driebergen-Zeist zorgden afgelopen week voor allerlei standpunten, visies, proefballonnen en twijfels. Vorige week mocht de raadscommissie Ruimte zich buigen over het ontwerpbestemmingsplan voor het zogeheten infraproject, maandag konden de Heuvelrugse en Zeister raadsleden kennis nemen van de gebiedsvisie, en daar tussendoor werden de politici ook nog eens getracteerd op een alternatief plan van een ondernemer die door een onteigening bedreigd wordt én een bizarre visie van wethouder Homan voor het veelbesproken 'terrein met de boerderij' naast de A12.

door Jan de Beer

De meerderheid van de Heuvelrugraad, zo bleek tijdens de vergadering van de commissie Ruimte, is van mening dat er nu vaart gemaakt moet worden met het infraplan voor de stationsvernieuwing. ,,Het is aan de voorwaarden getoetst en moet nu zo snel mogelijk worden opgestart", zei Van Lierop (VVD). Ook Van Spaandonk (GL/PVDA) dacht er zo over: ,,Deze trein rijdt al een hele tijd", zei hij. Het CDA daarentegen uitte nog steeds twijfels. Van Steenderen vond dat een integraal zicht op het totale project ontbreekt en pleitte voor meer tijd om de 'versnippering in de besluitvorming' op te heffen. Dat standpunt kwam haar op enkele felle reacties van collega-raadsleden te staan. ,,Ik wordt hier een beetje moe van", zei Van Lierop. En toen Van Steenderen haar mening nog eens herhaalde bracht Van Spaandonk beiden handen naar zijn hoofd met de woorden: ,,Het lijkt wel of u hier pas bent komen binnenwandelen."

Het gegeven dat er al heel erg lang (vanaf de jaren '90 vorige eeuw) over dit project gedelibereerd wordt kwam ook ter sprake toen de ondernemer Lisman, die eigenaar is van twee kantoorpanden naast het station, de raadsleden met een onverwacht voorstel overviel. De panden van Lisman moeten wijken voor het nieuwe busstation dat daar gepland is. Maar Lisman liet weten dat dit helemaal niet nodig is. Hij liet zijn advocaat een alternatief plan ontvouwen dat compacter, veiliger en vooral ook goedkoper is omdat de kosten van onteigening worden uitgespaard. Ook nu was de reactie van de raadsleden dat het stationsproject al zo langdurig bij allerlei bestuurslagen in bespreking is geweest dat dit alternatief onmiskenbaar mosterd na de maaltijd is. Lisman meldde echter dat de gemeente en ProRail constant doof zijn geweest voor zijn mening en dat daarom deze actie is ingezet. De raadsleden gaven Lisman weinig hoop: ,,We hebben destijds een in beton gegoten keuze moeten maken", zei Van Lierop en ook wethouder Homan achtte Lisman's kansen 'zeer gering'.

Wel veel kans maakt volgens Homan zijn eigen revolutionaire idee voor de invulling van het weiland naast de A12, dat hij maandag vol trots presenteerde. Op dit terrein wil hij allerlei duurzame projecten combineren, zoals een biovergistingscentrale, een veld met zonnepanelen, een ondergrondse parkeergarage voor KLPD, McGregor en De Reehorst met daar bovenop een heuse Hogeschool voor Duurzaamheid. Het plan sluit volgens Homan prachtig aan op het toekomstige 'meest duurzame station van Nederland' en de ecologische nieuwbouw van Triodos op De Reehorst. De gemeenteraad heeft over deze baanbrekende proefballon nog nauwelijks instemming of twijfel kunnen uitspreken, maar Homan meldde maandag alvast dat er binnen enkele weken een projectleider zal worden aangesteld.

advertentie
advertentie