Afbeelding
Stichting LSgofast

Lukas Stiefelhagen (16) uit Leersum gaat van start in de elektrische NXT Gen Cup

2 april 2024 om 08:02 Autosport

LEERSUM De afgelopen jaren heeft autocoureur Lukas Stiefelhagen (16) al het elektrisch racen verkend, in het karten en vervolgens in het autoracen. Dit jaar gaat hij deelnemen aan de internationale, 100 procent elektrische NXT Gen Cup. Duurzaam racen op hoog niveau, in de voorprogramma’s van Formule E en de Deutsche Tourenwagen Masters (DTM). Op 26 en 27 maart vonden de ‘pre-season tests’ plaats op het Misano World Circuit in Italië. 

Het is een grote stap; van het racen met een Citroën C1 in de Nederlandse PTC Racing Cup, naar een elektrische Mini Cooper in de NXT Gen Cup op toonaangevende circuits in Europa. Maar Stiefelhagen is er klaar voor. ,,In feite zijn we hier een jaar lang mee bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen. Het is al een prestatie om aan de start te staan, dankzij ons harde werken en de steun van mijn sponsoren”, licht hij toe. 

In feite zijn we hier een jaar lang mee bezig geweest om dit voor elkaar te krijgen

De eerste wedstrijd vindt plaats op 13 en 14 april op het Misano World Circuit aan de Adriatische kust. In het voorprogramma van Formule E; de hoogste trede in de elektrische autoracesport. En ook op dit circuit werden afgelopen week de ‘pre-season tests’ gehouden.

TESTDAGEN

De testdagen werden afgetrapt met een ‘seat fitting’ (het afstellen van de stoel op de rijder) en een ‘weigh-in’ (het wegen van alle coureurs met hun volledige uitrusting aan). Gevolgd door een briefing met instructies voor het komende seizoen. Op beide dagen werden er vier trainingssessies gereden van 20 minuten elk. ,,Ik heb daarin ons eigen programma kunnen volgen, en verschillende dingen getest en geoefend, om vertrouwd te raken met de auto”, legt de jonge coureur uit uit. 


Foto: Stichting LSgofast.

De voorwiel-aangedreven raceauto bestaat uit een Mini Cooper chassis met een volledig door de NXT Gen Cup organisatie zelf ontwikkelde aandrijving. Deze heeft een 30kWh batterij en een watergekoelde motor, die omgerekend 190-230pk levert. Het is een ‘arrive-and-drive’ concept; de auto’s zijn eigendom van de organisatie, die ook de engineers aanlevert. Coureurs mogen niet zelf aan de auto’s sleutelen en kunnen slechts een paar instellingen aanpassen. Ook worden de auto’s door middel van loting gerouleerd onder de coureurs, om het helemaal eerlijk te maken. Hierdoor zijn het de coureurs zelf die het verschil moeten maken.

De omstandigheden waren lastig; de helft van de sessies werd in de regen gehouden, soms met veel water op de baan

WATER OP DE BAAN

Tijdens de testdagen was het in Misano slechts 12 graden. ,,De omstandigheden waren lastig; de helft van de sessies werd in de regen gehouden, soms met veel water op de baan. Maar mijn tijden waren goed, zowel in het nat als in het droog. En ik ben uit de problemen gebleven. Al met al een goede voorbereiding voor het komende kampioenschap”, vertelt Stiefelhagen. Aan de testdagen deden 13 coureurs mee. En er worden er 18 aan de start van de eerste wedstrijd verwacht. Met coureurs in de leeftijd van 16 tot 25 jaar uit Zweden, Denemarken, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, en India, heeft de cup een zeer internationaal karakter gekregen. 

Het is mijn droom om uiteindelijk als beroepscoureur in een duurzame raceklasse voor een fabrieksteam te rijden

,,Het niveau is hoog”, licht hij toe. ,,Een aantal van de coureurs heeft al behoorlijk wat race-ervaring, soms zelfs in hoge raceklassen.” Vanaf zijn eerste racejaar in de karts is Stiefelhagen altijd ‘rookie’ geweest; elke klasse reed hij slechts één keer. ,,Zo blijf ik me steeds verder ontwikkelen. Het is mijn droom om uiteindelijk als beroepscoureur in een duurzame raceklasse voor een fabrieksteam te rijden in bijvoorbeeld endurance racing, de hoogste GT competities, of Formule E”, laat hij weten. 

advertentie
advertentie