Een persluchtmotor.
Een persluchtmotor. Solutionair

Iedereen is GoedVolk: ‘Geen water of wind maar lucht’

Natuur en milieu

HEUVELRUG Heel mijn werkzame leven ben ik werkzaam geweest in de telecomsector en help organisaties zo efficiënt mogelijk ICT  in te zetten om de bedrijfsdoelen te behalen. Nu zo’n 30 jaar later merk ik nog steeds dat we vastzitten in bepaalde denkpatronen en dat telefonie in ruim honderd jaar slechts beperkt is gewijzigd en wordt gezien als gas, water en licht.

Zo ben ik vanuit de overkoepelende telecomorganisatie ITU (International Telecom Union) betrokken geraakt in een VN programma over Smart & Sustainable Cities (U4SSC). Deze organisatie is initiatiefnemer om gemeenten via een soort thermometer inzicht te geven in de 17 Sustainable Development Goals. Nu ik daadwerkelijk betrokken ben in dit initiatief van de Verenigde Naties heb ik bemerkt dat -net als in de telecom- men vaak een oplossing zoekt in bekende technologieën en waarbij nieuwe initiatieven vaak niet worden ondersteund, omdat de technologie onbekend is of dat kennis ontbreekt.

Net zoals verbrandingsmotoren al meer dan honderd jaar geleden zijn uitgevonden, waren er toen ook al auto’s geproduceerd op basis van een elektromotor en het lijkt alsof we nu het ei van Columbus hebben gevonden. Wat men niet weet is dat in die tijd ook al motoren zijn gemaakt op basis van perslucht. Over elektrische auto’s hoef ik u niet meer bij te praten, maar wist u dat er op dit moment motoren worden gebouwd die volledig worden aangedreven op basis van perslucht? Perslucht is een oeroude technologie, maar het optimaliseren bleek tot op heden wel een uitdaging.

Onlangs heb ik mogen rijden in een bestelbusje, waarbij de bestaande verbrandingsmotor is omgebouwd. In het bestaande motorblok worden de zuigers niet door verbranding maar door luchtdruk aangedreven. Er is dan ook geen enkele verbranding, geen emissie maar omdat de gecomprimeerde lucht zo koud is, zal de uitlaat geen warmte maar koude afgeven. De perslucht moet echter worden opgeslagen en dit wordt door een cilinder (een soort LPG-tank) in de laadruimte van het busje geplaatst. De grootte van deze cilinder is afhankelijk van een grotere actieradius of de luchtdruk verhogen in een kleinere tank. Hierdoor is het mogelijk om zelfs 700 km te kunnen rijden op 700 bar!  Voor de problematiek van het weren van oude dieselmotoren in de binnenstad (bijvoorbeeld koeriersdiensten) is een grote actieradius niet noodzakelijk. Het ‘tanken’ van perslucht kost niet meer dan 5 minuten.

Een andere duurzaamheidsdoelstelling wordt eveneens behaald: bestaande busjes die niet meer aan de emissie eisen voldoen of bijna zijn afgeschreven, kunnen worden omgebouwd zodat de technische en economische levensduur wordt verlengd. Naast de bijdrage aan klimaatdoelstelling wordt ook gedacht aan circulariteit door de auto langer op de weg te houden.

Aan het eind van dit jaar zal op het SDG House Utrechtse Heuvelrug, Landgoed Zonheuvel de landelijke introductie gaan plaatsvinden van zowel de auto als energie opslag in perslucht.

door Olaf Müller, ambassadeur VN programma U4SSC van de ITU

advertentie
advertentie
Afbeelding
Vuurwerk bij bloemencorso Leersum gaat niet door 23 uur geleden
PREMIUM
Afbeelding
Het verhaal van Maarten Maartens: Rondleidingen op Landgoed Zonheuvel 23 uur geleden
Afbeelding
Droogte geselt museumpark Huis Doorn 8 aug, 14:16
Afbeelding
Cultuur snuiven tijdens Kastelentocht van De Stichtse Aanspanning 8 aug, 10:10
PREMIUM
Afbeelding
Duurzaamheid en monumenten (1): ‘Buitenplaatsen zijn vaak zelfvoorzienend’ 7 aug, 07:30
Afbeelding
Maarnse Marion Buijink exposeert in het Rietveldpaviljoen 6 aug, 07:30
PREMIUM
Afbeelding
Amerongen in teken van Vuelta 5 aug, 07:30