13 december 2013 om 00:00 Nieuws

Nieuwe rotonde ter discussie

DOORN - Moet er wel of geen rotonde bij de Beaufortweg worden aangelegd? Dat is de vraag nu de opknapbeurt van de Langbroekerweg dichterbij komt. Een aantal omwonenden plaatst vraagtekens bij het voorstel van de gemeente.

door Michiel Schaaij

Omdat het asfalt van de Langbroekerweg in slechte staat verkeert, moet deze verkeersader op de schop. Bovendien functioneren de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers niet goed. Met de herinrichting wil de gemeente twee vliegen in één klap vangen. Omwonenden gingen vorige week in de Cantina van het Doornse cultuurhuis met de projectleider in gesprek over een concreet voorstel. Grootste blikvangers in dat plan zijn de aanleg van een rotonde plus zebrapaden ter hoogte van de Beaufortweg, een opknapbeurt voor de parkeerplaats bij Huis Doorn en de aanleg van een nieuw fietspad aan de westzijde van de Langbroekerweg.

De rotonde bleek het grootste punt van discussie. Bewoners van de wijk De Wijngaard zijn bang dat de N227 tijdens de ochtendspits voor hen onbereikbaar wordt. Omdat het verkeer op de rotonde voorrang heeft, komen automobilisten die De Wijngaard willen verlaten muurvast te staan, zo vrezen ze. Een doseerlicht voor het verkeer uit de richting van Langbroek zou zo’n infarct kunnen voorkomen. Maar dat argument kon niet alle bezoekers overtuigen. ,,Geef het geld voor een rotonde maar aan de voedselbank en plaats gewoon verkeerslichten”, aldus een inwoner.

Kritiek was er woensdagavond ook over het ontbreken van een zebrapad bij de oversteekplaats tussen de Kapelweg en de Frans van Dijklaan. Overigens is het rotondeplan nog niet in kannen en kruiken. Ook de gemeente voorziet problemen met de verkeersdoorstroming en wil het plan daarom eerst nog eens verkeerstechnisch doorrekenen. Mocht de rotonde er toch komen, dan moeten er op de hoek van de Beaufortweg en de Langbroekerweg zes bomen sneuvelen. Over het lot van een vijftal bomen nabij de oversteekplaats bij de Frans van Dijklaan is nog geen besluit genomen.

De opknapbeurt voor het grote parkeerterrein bij Huis Doorn lijkt minder problemen op te leveren. De vele touringcars met museumbezoekers krijgen eigen parkeervlakken en er komt een keerplek voor lijnbussen. Om vrachtwagens te weren, wordt voor de rest van het parkeerterrein een maximale doorrijhoogte van 2.80 meter ingesteld. Aan de kant van het poortgebouw zijn vier invalidenparkeerplaatsen voorzien. Omdat de parkeerplaats eigendom is van het Rijk, worden met de landelijke overheid afspraken over de financiering gemaakt.

Michiel Schaaij

www.dorpsjournalist.nl

________________________________

Bij aankomst bij de Koninklijke BDU is dit bericht gecontroleerd op de aanwezigheid van virussen.

________________________________

advertentie
advertentie