13 november 2013 om 00:00 Nieuws

'Dit plan kan de Traaij een impuls geven'

Winkeliers op de Traaij zijn enthousiast

DRIEBERGEN – Aan de totstandkoming van het nieuwe Aldi-plan voor de Appelgaard is een lang traject van voorbereiding voorafgegaan. Toen John Johannes en zijn adviseur Tjeerd de Boorder bij de architect Jan Griffioen aanklopten, stelde deze als voorwaarde dat het proces om tot een nieuw ontwerp te komen zorgvuldig moest worden ingericht. ,,We besloten om uitgebreid overleg te plegen”, zegt Griffioen. ,,Aan allerlei betrokkenen hebben we gevraagd waarom zij vorig jaar tegen waren, en wat daarbij hun argumenten waren.”

door Jan de Beer

Deze inventarisatie heeft volgens Griffioen een helder beeld opgeleverd. ,, Bij ons bezoek aan de politieke partijen bleek dat zij niet a priori tegen de vestiging van Aldi op de Appelgaard zijn, mits hun bezwaren die zij eerder hadden geuit weggenomen zouden kunnen worden.” Op die basis werd een geheel nieuw plan geformuleerd waarbij met alle eerdere bedenkingen, óók van de omwonenden, ernstig rekening is gehouden. Volgens Griffioen heeft een belangrijk deel van alle betrokkenen inmiddels verklaard dat zij zich 'in grote lijnen kunnen vinden' in het nieuwe plan. ,,Dat geldt niet alleen voor de politieke partijen, maar ook voor winkeliersvereniging ODC en vele omwonenden”, zegt hij. Volgens John Johannes is er bij diverse winkeliers op de Traaij zelfs van enthousiasme sprake: ,,Zij vinden dat dit plan de Traaij een forse impuls kan geven.”. Ook allerlei omwonenden heeft hij persoonlijk een bezoekje gebracht en daarbij bleek eveneens dat er een andere wind is gaan waaien. ,,Natuurlijk is er bij sommigen nog sprake van enkele punten en komma's, maar die moeten we kunnen oplossen,” zegt hij.

Vooral het elegante gebouw dat door Griffioen is ontworpen heeft bij velen voor een welwillende houding gezorgd. Het pand is voor een supermarkt opvallend stijlvol waarbij niet alleen de 'laagbouw', maar vooral ook het dak met sedumbedekking uitzonderlijk is. Het halfronde front van het gebouw ligt tegenover de doorgang naar de Traaij, de Timmerijgang, zodat er een duidelijk verband met deze winkelstraat is gecreëerd. Volgens ODC-voorzitter Han Roeten is er nog een ander cruciaal pluspunt. Voor de bevoorrading van de Aldi-vestiging zal het vrachtverkeer niet een route over de Traaij gebruiken, maar uitsluitend de in- en uitrit van de Appelgaard bij de Hoofdstraat. De huidige situatie op die plek wordt in het kader van de reconstructie van de Hoofdstraat sterk aangepast, en ook dat heeft de visie op het Aldi-plan aanzienlijk veranderd. Er komt bij deze in- en uitrit een verbod voor autoverkeer om linksaf te slaan naar de Hoofdstraat, en er zullen verkeerslichten worden aangebracht. Bij de kruising met de Bosstraat wordt een rotonde aangelegd die als keerlus gaat fungeren. Bovendien is het BP-pompstation, naast de ingang van de Appelgaard, bereid gevonden een deel van het terrein af te staan om het vrachtverkeer van en naar Aldi te vereenvoudigen. Vooral de politieke partijen beschouwen al deze wijzigingen als een enorme verbetering. Voor de omwonenden is het volgens Johannes van belang dat de bevoorrading van Aldi onder een overkapping van het gebouw zal plaatsvinden zodat het geluid zeer beperkt wordt. Bovendien zullen de tijden van bevoorrading 'keurig gedoseerd' worden. Erg belangrijk is volgens hem ook dat de Aldi-vestiging van de nieuwste generatie winkelwagentjes gebruik zal maken, die zeer geluidsarm zijn. De parkeerruimte krijgt een veiliger inrichting om 'hangplekken' te voorkomen en wordt uitgebreid van 123 naar 175 plaatsen. Het aantal parkeermogelijkheden voor invaliden gaat van 2 naar 4. Ook de verlichting zal worden verbeterd en er komt een opstelplaats voor fietsen. Volgens projectontwikkelaar Jan Westerik is er nog een ander essentieel voordeel aan het nieuwe plan: ,,Als de huidige vestiging van Aldi aan de Traaij verdwijnt, zullen daar gezellige winkeltjes komen die de winkelstraat een totaal ander aanzien geven.”

advertentie
advertentie