Gemeentekantoor krijgt vorm

26 augustus 2010 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Het nieuwe gemeentekantoor in Doorn krijgt steeds meer vorm. In september zal de raad zich uitspreken over het definitieve ontwerp van het gebouw en over het voorlopige ontwerp van de buitenruimte. Wethouder Roy Pamboer is er zeker van dat de bouw van het kantoor niet meer zal kosten dan het begrote bedrag van 25 miljoen euro.

Wethouder belooft binnen budget te blijven

Het oorspronkelijke ontwerp - ‘paviljoens’ genaamd, een model met veel glas en hout - kon in januari de prullenbak in. Daarom moest het hele bouwplan, en de daaraan verbonden kosten, nog eens tegen het licht gehouden worden. ,,Toen er begin dit jaar met een overweldigende meerderheid is gekozen voor een gebouw met een ‘rustieke uitstraling’ moest een aantal zaken opnieuw bekeken worden”, aldus wethouder Roy Pamboer.

Binnen budget

Hij vervolgt: ,,Ten eerste werd er gekozen voor een heel ander materiaal dan in het eerste ontwerp. Daardoor zijn de kosten voor de buitenkant van het gebouw hoger. We hebben toen bekeken hoe we alles toch binnen budget konden houden. Dat is ons gelukt. We hebben er bijvoorbeeld voor gekozen om van één van de gebouwen een verdieping te schrappen. In dit ontwerp zijn dus minder vierkante meters bouwoppervlakte opgenomen en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Bovendien liggen de aanbestedingsprijzen in de bouwsector momenteel, vanwege de crisis, lager. Aannemers zijn blij als ze een dergelijke opdracht binnen kunnen halen en vragen daar niet meer de hoofdprijs voor. Dit helpt ons ook om binnen de 25 miljoen te blijven. Ik weet zeker dat we binnen dit gestelde budget blijven.”

Duurzaamheid

Een belangrijk punt voor de gemeenteraad is de duurzaamheid van het gebouw. Door het ontwerp volledig te veranderen moest ook dit aspect opnieuw in de plannen worden verwerkt. Pamboer: ,,We zullen voor het gebouw het A-label krijgen, de hoogste milieuscore voor gebouwen. Deze duurzaamheidscore krijgen we door, bijvoorbeeld, het regenwater op te vangen en het te hergebruiken als toiletwater. Er zal ook, door middel van zonnecellen, energie worden opgewekt.”

Het voorlopige ontwerp voor de directe omgeving van het kantoor wordt ook in september voorgelegd aan de raad. Volgens Pamboer zal de buitenruimte een ‘parkachtige’ sfeer krijgen. ,,Voor het verkeer rond het nieuwe gemeentehuis is gekozen voor een zogenaamd shared space-concept. Dit betekent dat zowel auto’s, fietsers als voetgangers bij elkaar ‘te gast’ zijn op dezelfde weg, zonder dat er aangewezen plekken zijn voor deze weggebruikers.”

Oplossing Molenweg

Waar de VVD zich voor de zomer nog druk maakte over een eventuele afsluiting van de Molenweg, zijn voor dat probleem al mogelijke oplossingen gevonden. Projectleider Johan Werkman: ,,Er komt een parkeerplaats langs het IJskelderbos. Hier komt een beperkt aantal parkeerplekken Dit wordt de enige bovengrondse parkeergelegenheid. Wij willen deze parkeerplaats ook af kunnen sluiten. Wij denken hierbij aan een paaltje dat automatisch uit de grond omhoog kan komen. Een dergelijk paaltje kunnen we ook gebruiken om de Molenweg aan de zijde van het Raadhuisplein af te sluiten. Hiermee lossen we direct de mogelijke problemen voor de papierwagens van de Harmonie op. Als de muziekvereniging de mogelijkheid krijgt deze paaltjes zelf te bedienen, hoeven ze dus niet om te keren op de Molenweg. Bezoekers van het Rosarium kunnen, net als iedereen, zeven dagen per week gratis gebruik maken van de parkeerkelder onder het gemeentekantoor.”

In de commissie Middelen van 2 september zullen beide ontwerpen besproken worden. In de gemeenteraadsvergadering van 16 september zal er een besluit genomen worden.

advertentie
advertentie