Cultuur voor SGM-klassen

10 juni 2010 om 00:00 Nieuws

Dit project, oorspronkelijk een initiatief vanuit de EU, valt bij de SGM binnen het cultuuronderwijs. Een vak dat op deze school ruim is opgezet en waarmee de school zich ook bewust profileert. Janine Krosenbrink, cultuurcoördinator en tevens projectleider zegt hierover: ,,Bij ons wordt al vanaf de tweede klas kennis overgebracht over alle kunstdisciplines. Daar vallen theater, film- en museumbezoek onder. Daarmee brengen we de leerlingen in contact met een andere wereld dan die van alledag. Het is een zaak van algemene ontwikkeling en méér specifiek, nu we evenveel meisjes als jongens op school hebben, van het aanboren van andere interessegebieden dan alleen die van de techniek of de mode.”

Bezoek aan monumenten Amerongen MAARSBERGEN - Bij Scholengemeenschap Maarsbergen wordt hard gewerkt aan de voorbereiding van de jaarlijkse SAM - Scholen Adopteren Monumenten – Dagen, zodat op maandag 14 en dinsdag 15 juni zo’n 140 leerlingen uit de tweede klassen op locatie kennis kunnen maken met de geschiedenis van Amerongen en daarmee ook van hun eigen omgeving.

door: Han Overkamp

Janine, en haar collega Jan Paul Witte, werken wat het SAM project betreft samen met Landschaperfgoed Utrecht, de mensen van het kasteel Amerongen, de koster van de Andrieskerk en de begraafplaats en met de vrijwilligers van het Tabaksmuseum. Want deze vier locaties worden maandag en dinsdag a.s. door de leerlingen, in groepjes van tien, bezocht. Bij iedere locatie horen verschillende opdrachten en er zijn begeleiders van de school aanwezig die de leerlingen helpen. Janine: ,,Zo wordt er op de begraafplaats gevraagd naar de betekenis van bepaalde symbolen die op grafstenen staan. En in het kasteel wordt een prijsvraag gehouden. Deze heeft als onderwerp het idee van een bekende cineast om in de belangrijkste ruimtes van het kasteel, die voorlopig nog ongemeubileerd blijven, films te projecteren op de wanden waarin personen voorkomen, die doen alsof zij degenen zijn die daar destijds woonden en werkten. De leerlingen krijgen een trailer van een dergelijke film te zien en aan hen de vraag of zij zo’n film een goed idee vinden of zelf een ander idee hebben.”

Al gaat het dus in principe over de cultuurhistorie van Amerongen, dit sluit niet uit dat de vragen en opdrachten raakvlakken hebben met de lesstof van andere vakken. Als voorbeeld noemt Janine: ,,Heb je het over geldzaken van vroeger, dan ben je ook met economie bezig en als je het hebt over de vochtigheidsgraad in het kasteel, dan komt daar de natuurkunde om de hoek kijken.”

Op school maken de leerlingen tenslotte een werkstuk, passend bij de onderwerpen van dit project.

Een nieuwe en verheugende ontwikkeling is de toename van de betrokkenheid vanuit de leerlingen zelf bij dit SAM-project en andere projecten. ,,In het najaar organiseren we een filmfestival op school. De selectie van de te vertonen films gebeurt niet alleen door volwassenen. Ook enkele leerlingen doen hier aan mee, al gaat het ten koste van hun vrije tijd. Misschien onnodig te zeggen dat zoiets de sfeer in de school altijd ten goede komt.”

advertentie
advertentie