Zumbrink beleeft bizar weekend

20 mei 2010 om 00:00 Nieuws

Hoewel Nederland nog steeds in de ban is van de aswolk uit IJsland, en het vliegverkeer afgelopen weekend de nodige overlast beleefde, waren alle wagens van de Superleague Formula aanwezig voor hun eerste officiële race in het Nederlandse van het seizoen 2010. De wagens van de Dutch Supercar Challenge konden hun weg vanuit Duitsland met vrachtwagens afleggen en hun tenten opbouwen op het befaamde motor- en autocircuit.

Toch op podium bij races op TT-circuit Assen AMERONGEN - Het is pas twee weken geleden dat de bolides van de BRL debuteerden tijdens de races van de Dutch Supercar Challenge in Duitsland, nu streek het voltallige circus alweer neer op het Drentse TT-circuit van Assen, tijdens het Superleague Formula weekend. Zo’n 18.000 man publiek heeft de bizarre crash tijdens de opening van de tweede race voor het DSC dan ook meegemaakt, maar uiteindelijk wist de rest van het veld, hoewel erg geschrokken, zijn race te vervolgen en kon Henry Zumbrink aan het einde van de dag het podium beklimmen.

De vrije trainingen verliepen zeer voorspoedig voor de coureur uit Amerongen, Zumbrink noteerde de snelste tijd van zowel de BRL, als de Supersport-1 klasse. De kwalificatie ging ook erg goed, maar Henry moest zijn meerdere erkennen in Donny Crevels, die met een geheel vrije ronde een snellere tijd kon noteren. Zumbrink had daarentegen wat last van andere deelnemers op de baan en moest genoegen nemen met de tweede tijd en dus de tweede startpositie voor race één.

Motorblok geploft

De eerste race werd verreden op zaterdag en Zumbrink mocht deze dan ook vanaf de eerste rij starten, maar er gebeurde veel op de baan en de jonge rijder viel na de start terug naar de vierde plaats. Na de nodige inhaalacties, wist hij zich echter terug te vechten naar de tweede en later de eerste plaats, in zowel de BRL- als de Supersportklasse. Tot het noodlot toesloeg… Het motorblok van de V6 wagen plofte en Zumbrink moest zijn race uitrijden met slechts vijf cilinders. Hij slaagde daar echter wel in, zonder verdere schade aan de wagen of de motor te veroorzaken, en wist uiteindelijk als achtste te finishen bij de BRL’s, en als achttiende overall.

De nacht bracht dan ook veel werk met zich mee en terwijl Henry rustte voor de volgende dag, werkte het team tot diep in de nacht om de wagen weer in orde te brengen voor de tweede race op zondag. De tweede race moest Henry dan ook starten vanaf de achttiende positie. Hoewel hij goed vanaf zijn plek kwam bij de start, werden rijders, teams en publiek opgeschrikt door een zware crash aan het begin van de race. Coureurs Kevin Riley en Rick Abresch kwamen met elkaar in botsing en vlogen hard de baan af. Terwijl Zumbrink de juiste kant koos, en één van de wagens met zijn bumper schampte, kwamen drie deelnemers er ongelukkiger af, Kevin Rileys wagen vloog in brand en de rijder werd door Rick Abresch uit het brandende wrak getrokken. De race werd tijdelijk afgevlagd met code rood, om de wrakstukken op te ruimen en zorg te verlenen aan de rijders.

Toch op podium

Na bijgekomen te zijn van de schrik, konden de overige rijders hun race herstarten, volgens de eerdere startopstelling. Zumbrink wist zijn weg ditmaal geheel ongeschonden naar voren te banen en zijn race als derde te finishen, met een achtste plaats overall. Henry: ,,Het was een heel bizar weekend. De training en kwalificatie gingen super, maar de eerste race minder door de motorproblemen. In de tweede race koos ik gelukkig de goede kant om een megacrash te ontwijken, ik reed met mijn hart in mijn keel door! Na de herstart wist ik het weekend enigszins compleet te maken door alsnog een beker binnen te slepen voor de derde plaats, en de achtste overall is ook niet verkeerd!’’

De volgende races voor het BRL V6 kampioenschap (en de Dutch Supercar Challenge) worden verreden in het weekend van 25 t/m 27 juni a.s. op het circuit van Spa Francorchamps, België. De eerstvolgende races voor de Dutch GT4 zijn tijdens de Pinksterraces op Circuit Park Zandvoort.

advertentie
advertentie