Nieuwe fase verbreding A12
Publicatie WAB en OTB op 6 oktober MAARN - Na 20 jaar discussie komt de verbreding van de A12 weer een stap dichterbij. Met de publicatie op 6 oktober van het Wegaanpassingsbesluit (WAB) voor het wegdeel Utrecht-Maarsbergen en het Ontwerp Tracé Besluit (OTB) voor Maarsbergen-Veenendaal gaat een nieuwe fase in. De Vereniging Bewoners Belangen Maarn Maarsbergen (VBMM) staat bij dit onderwerp voor de belangenbehartiging van de inwoners van Maarn en Maarsbergen. door Monique José Timmermans
,,Onder de bewoners leeft de gedachte ‘laat nu maar komen’, maar dat neemt niet weg dat we kritisch moeten blijven kijken naar de plannen die Rijkswaterstaat (RWS) presenteert”, zegt Evert de Boer, voorzitter VBMM. ,,We hebben tijdens een voorpresentatie en inloopavond van RWS al een en ander vernomen en de boekwerken die straks gepubliceerd worden laten we doornemen door specialisten op het gebied van geluid en fijnstof.”Er is tijdens de inspraakrondes al wat bereikt. Zo is RWS ervan doordrongen dat beide wegtracés zoveel mogelijk gelijktijdig moeten worden uitgevoerd, hoewel de besluitvormingstrajecten niet parallel lopen (na het OTB volgen nog stappen en inspraakrondes). Om dit te bereiken zal parallel aan de procedures de aanbesteding van het beide tracés plaatsvinden. Verder is gekozen voor geluidsarmer dubbel ZOAB (asfalt) met 6 meter hoge geluidsschermen, in plaats van enkel ZOAB met 8 meter hoge schermen op het WAB-deel. De bewaking van de luchtkwaliteit is opgenomen in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Lucht.
Tijdens een voorpresentatie aan VBMM geeft RWS aan dat: doel van de spoedaanpak is dat er uiterlijk begin 2011 gestart gaat worden met bouwen, nadat de WAB en TB (tracé besluit) zijn vastgesteld. Het WAB-deel zou dan eind 2013 en het TB-deel uiterlijk midden 2014 gereed moeten zijn.
,,VBMM is een gesprekspartner voor de overheid. We zijn geen vechtclub, maar denken mee en komen met opbouwende kritiek. Op dit A12 traject is Maarn de enige locatie waar mensen zo dicht bij de weg wonen. Om het contact met de bewoners te kanaliseren heeft de overheid ons gevraagd intermediair te zijn. We staan daar positief tegenover.”
De informatie over de voortgang van het project plaatst VBMM op de website www.VBMM.nl en is voor iedereen toegankelijk. Een aantal dingen blijkt duidelijk uit de informatie folder die recent door RWS is verspreid, zoals het aantal rijbanen dat wordt aangelegd. In Maarn betekent dit dat de tunnels vervangen moeten worden, bovendien komt er een voetgangers/fietsers tunnel ter hoogte van de Bakkersweg (en niet zoals in eerdere plannen aan de westkant van het station).
Voor Maarsbergen is de situatie nog onduidelijker. ,,Eind oktober hebben we afspraken over de ongelijkvloerse kruising met het spoor. Er is nog steeds geen definitieve oplossing gepresenteerd over hoe dat er uit gaat zien. Het probleem is de beperkte ruimte in combinatie met het toenemende verkeer, zeker met de bouwplannen voor woningen en industrie van Woudenberg”, aldus VBMM-secretaris, en Maarsberger, Hans Bouwman. ,,Prorail is hierbij de belangrijke speler en moet samenwerken met RWS om ook hier tot een gelijktijdige uitvoer van de werkzaamheden over te gaan.”