Filmliga voorganger Filmhuis

24 september 2009 om 00:00 Nieuws

Komende maand vertoont het Filmhuis een Franse film van Philippe Claudel: ‘Il y a longtemps que je t’aime’. Het is een realistische familiegeschiedenis die start met beelden van een vliegveld waar Juliette na haar voorwaardelijke vrijlating, wacht op haar zuster Lea. Ooit konden ze goed met elkaar overweg, maar na een verwijdering van vijftien jaar is het de vraag wat er rest van de biologische en emotionele band. Lea wil haar zuster in huis opnemen, maar ze heeft inmiddels ook een gezin en hoe staan die daar tegenover?

Artistieke films in het Doornse filmhuis Het is niet alom bekend, maar wie er zin in heeft kan maandelijks een prachtige film zien in het ‘Filmhuis’ (in het Cultuurhuis) in Doorn. Ooit schreef ik dat film ook een discipline binnen de beeldende kunsten is, net als fotografie, schilderkunst of beeldhouwkunst bijvoorbeeld. Filmregisseurs, ofwel cineasten, zijn kunstenaars, of zij nu een kassakraker maken of een mooie introverte film voor de échte liefhebbers.

door Nicole van der Schaaf

Allemaal vragen en emoties die heel goed te vertalen zijn naar een ieders leven. Alledaags eigenlijk en daarom knap dat Claudel dit thema zo’n literaire lading geeft in een prachtige film.

Filmliga

Dat film en literatuur vooral in ons land meer raakvlakken hebben blijkt uit de talloze verfilmingen van Nederlandse romans. Maar, even een stapje terug in de geschiedenis, had de schrijver Menno ter Braak een belangrijke invloed op de Nederlandse filmwereld. Tussen de jaren 1927 en 1930 had Ter Braak samen met o.a. de beroemde cineast Joris Ivens een bestuursfunctie binnen de Filmliga. Deze club zette zich in voor de betere films, voor de filmkunst die in de normale publiekstheaters niet te zien was. In feite was het een enthousiast groepje , dat gedreven werd door de idee dat films heel persoonlijke, individuele creaties moesten zijn. Vooral Ter Braak verzette zich hevig tegen het gegeven dat de artistieke kwaliteit van films, ook al in de jaren dertig, nauw samenhing met de ontwikkeling van de moderne technologie.

Daarnaast was er het massale karakter van de films en de wereldwijde distributie, die Ter Braak tegenstonden.

Enkele jaren na de oprichting viel de Filmliga weer uiteen. Zowel de rol van Ter Braak als schrijver als die binnen de filmliga stond in het verleden en heden vaak ter discussie. Eén ding is echter duidelijk: Ter Braak heeft zeker bijgedragen aan de waardering van de film als kunstproduct. Door zijn bemoeienis zag het Nederlandse publiek tal van avant-gardefilm die anders nooit vertoond zouden zijn.

Later werden dergelijke films vertoond in de filmhuizen, die in de loop der jaren steeds meer bestaansrecht veroverden naast de reguliere bioscopen.

Het Filmhuis in Doorn heeft voor het komende seizoen een mooie, gevarieerde keuze aan films gemaakt. Zeker de moeite waard om ze te gaan bekijken.

De film van Claudel: 7 okt. Cultuurhuis. Kijk voor info op: www.welnuh.nl

advertentie
advertentie