De Vries bestaat 75 jaar

19 maart 2009 om 00:00 Nieuws

Bij de start in de crisistijd begon opa met een bakfiets. Men leefde toen gemakkelijker: minder regels, minder haast, geen mobiele telefoons. Dat het korte interview vijf keer werd onderbroken door telefoon of bezoek bewijst hoe het bedrijf floreert. Groot materiaal liet opa in het begin door Van Brenen met paard en wagen aanvoeren. De samenwerking met Doornse ondernemers is altijd een peiler van het succes gebleven. Als een spin in het web zit daarin de Doornse hoofdaannemer Schippers. Vooral vanaf 1966 toen vader Henk de Vries het bedrijf overnam werd de samenwerking hechter omdat centrale verwarming en luxe sanitair in opkomst kwamen.

DOORN - ,,We komen nog bij klanten van opa”, zegt Wibo de Vries, sinds 2004 eigenaar van het 75-jarig loodgietersbedrijf aan de Kampweg in Doorn. Het bedrijf is diep geworteld in de regio Doorn en ook terdege met zijn tijd meegegaan. ,,De afwisseling in het werk is gebleven”, merkt De Vries tevreden op.

door Kees de Kroon

Wibo’s moeder runde 27 jaar lang de winkel. Rond 2000, tegen de tijd van haar welverdiend pensioen, zegt de zoon, is ze er mee gestopt en is ze Wibo’s vrouw Jannet gaan assisteren op kantoor en in magazijn. In 2005 konden we het huis van de buren kopen en nu is van binnen naar buiten goed te zien hoe doeltreffend huis en bedrijf ineengevlochten zijn met Jannet als spil en huismoeder op een centrale post. Wibo bezoekt de klant en bedenkt de oplossingen. ,,Niet altijd even gemakkelijk, want in Doorn zijn veel oude huizen, maar juist daar kun je het oude ambachtelijke vakwerk mooi in kwijt.” Aan de hand van een computerprogramma stelt Jannet de offerte op. De uitvoering van de geplande tijdsbesteding blijkt het moeilijkst te zijn. Misschien is dat ook is eerder een gevolg van teveel dan te weinig bekendheid. ,,Wanneer het gehoost heeft en klanten willen een spoedreparatie van het lekkende dak of de klant zegt: ,,Nu je er toch bent, wil dan nog even kijken naar de wc, die niet door loopt, dan moet je kiezen hoe je de gulden middenweg bewandelt. De volgende klant zit immers ook op je te wachten.” Wibo werkt met twee medewerkers in de buitendienst.

Een sterk punt ziet Wibo ook in de grote magazijnvoorraad. Overdag iemand naar de groothandel in Zeist of Utrecht sturen kost immers ook geld. De toekomst zien Wibo en Jannet met vertrouwen tegemoet. Er gaat nu vraag komen naar energiezuinigere warmtebronnen (zonneboilers, grondwarmte) en reclycling. 75 Jaar mee oplopen in de tijd is wel de grootste peiler van hun succes. Tel. 0343-412485.

advertentie
advertentie